Fusket är utbrett: ”Lurad av hantverkare”

Fusket i byggbranschen är stort. Kunder lämnas med iskalla vardagsrum, sneda köksgolv och läckande badrum. – Jag är chockad över hur skrupelfria människor är, säger Anders Öfvergård, även känd som Arga snickaren.


Anders ”Arga snickaren” Öfvergård är förbannad och chockad över hur skrupelfria många är inom byggbranschen. I sitt tv-program Fuskbyggarna har han träffat mängder av människor som blivit lurade av hantverkare. Brottslighet som svartarbete och avtalsbrott är utbrett i byggbranschen.  

– Privatpersoner blir inte bara lämnade med halvfärdiga jobb, de har även upplevt riktigt hotfulla situationer, berättar Peter Leander som jobbar med att utreda brottslighet som svartarbete inom byggbranschen på organisationen Fair play.

En snickare eller målare behöver inte ha utbildning för att kalla sig snickare, det finns inga certifikat eller legitimation, därför är det desto viktigare att göra ordentlig research innan. 

– Man måste kolla ordentligt, annars kan det bli fullständig katastrof. Och vi måste lära oss att besiktiga jobb och inte betala i förskott, säger Anders Öfvergård. 

Han tycker att vi överlag är för godtrogna, vi kanske träffar hantverkaren en gång, tycker personen är trevlig och sedan kör vi på. 

– Ju mer blåögda vi är, desto mer göder vi fusket inom branschen. 

Nedan listar Anders Öfvergård och Peter Leander några exempel på tillfällen där privatpersoner blivit lurade av hantverkare.

”Nyrenoverat badrum läckte vatten”

En ensamstående kvinna har två döttrar, varav den ena har problem med höften och därför har svårt att komma ner i badkaret. Mamman bestämmer sig för att bygga om hela badrummet och byta badkar mot dusch. Men när hantverkaren är klar har han höjt golvet med 3,5 cm, så när mamman öppnar badrumsdörren möts hon av ett trappsteg, det vill säga golvet. Några månader senare rinner det ut vatten i såväl kök som vardagsrum från badrummet. (Källa: Anders Öfvergård)

Hantverkarfusk

Badrumsrenoveringar kan bli mycket kostsamma om arbetet inte görs rätt från början.

”Hotfull muskelknutte skrämde familj”

En familj tar in en besiktningsman efter en renovering. Man hittar 50 fel, bland annat fuktspärrar i badrummet som inte är korrekta. Det är felmätt i köket och golv har skadats. Byggfirman vill inte betala för korrigeringen av felen. Till slut tar de ett möte. Då kommer byggfirmans ägare tillsammans med en annan man. Mannen är väldigt stor och muskulös och står helt tyst.

Familjen upplever situationen som mycket hotfull. Till slut går de med på att betala mer än vad de skulle göra från början.

Polisanmäla kunde de inte göra eftersom den hotfulle mannen inte hade gjort något, i stället anmälde de firman till Fair play bygg, som utreder eventuellt skattefusk. 

(Källa: Peter Leander)

”Sju grader och frost i vardagsrummet”

En familj flyttar in i sitt nybyggda hus och får leva i ett sjugradigt vardagsrum. På väggarna och mellan fönstren bildas is. Hantverkarna har inte isolerat ordentligt. Dessutom är hela huset byggt på stålplintar som inte är rostskyddsmålade. De spricker och går sönder av både regn och kyla.

(Källa: Anders Öfvergård)

”Mamma betalade 250 000 kronor – väntade i två år”

En ensamstående mamma bor med sin 20-årige son som behöver lite extra stöd. För att hjälpa honom ut i vuxenlivet och till ett eget boende ville mamman bygga ett attefallshus åt honom.

Hon betalar 250 000 kronor, och den så kallade snickaren stoppar träpinnar där huset ska stå. Det var allt han gjorde, sedan drog han. 

I två år väntar mamman. När hon sedan ringer säger han att han är sjuk och att han snart ska börja bygga huset.   

– Han är helt skrupelfri, säger Anders Öfvergård.   

Mamman mår dåligt, hon skäms för att ha varit godtrogen och betalat svarta pengar, berättar Anders Öfvergård. Sonen får inte chansen att ta sitt första kliv ut i vuxenlivet. 

– Vi hjälper henne att bygga huset, men detta är verkligen för jäkligt, säger Anders Öfvergård.

”Hela golvet gungade”

En person skulle bygga om köket. Hant­verkarna rev ut allt, även vardagsrummet som hörde ihop med köket, och byggde ett golv som sviktade så mycket att det inte gick att ställa ett matbord på det. När de gick med ett glas vatten skvimpade vattnet ut.

(Källa: Anders Öfvergård)

Fuskande hantverkare

Det är viktigt att göra ordentlig research innan man anlitar en hantverkare.

Innan du anlitar en hantverkare

  1. När du väljer hantverkare så begär offerter från olika hantverkare och kolla referenser. 

  2. Googla runt, vad tycker andra om företaget? Blir jobbet gjort i tid? 

  3. Kontrollera företaget hos Skatte­verket, kolla att de har F-skatt. 

  4. När du tar kontakt, efterfråga intyg, certifieringar och medlemskap i branschorganisationer. 

  5. Kolla med kronofogden, finns det skulder?

  6. När du valt – se till att ha ett skriftligt avtal där det är tydligt och konkret vad som ska göras, om ni ska ha fast eller rörligt pris och när jobbet ska börja och sluta. (Hantverkarformulär finns att hämta på Konsumentverket.se.)

När det blir fel!

Du har reklamationsrätt. Alltså rätt att klaga på fel i upp till tio år om arbetet avviker från avtalet eller inte är fackmannamässigt gjort.  

Så här gör du: När du upptäcker ett fel, ta kontakt med företaget och meddela skriftligt vad som är fel. Då har du bevis för att du informerat företaget om felet. Om ni skulle vara oense så ta hjälp av en besiktningsman. På Allmänna reklamationsnämnden (ARN) har du rätt att få en kostnadsfri bedömning (handläggningstiden är på 6 månader). Företaget har skyldighet att åtgärda felet. Blir det inte åtgärdat kan man i stället göra ett prisavdrag. Har det gått riktigt fel har man rätt att häva köpet. 

Koll på priset

Fast pris: Priset ska hållas. Företaget kan ha rätt till ersättning för tilläggsarbete om de tvingats till det, men då ska de normalt ta kontakt med konsumenten och be om anvisningar innan det utförs.

Ungefärligt pris: Ett ungefärligt pris får maximalt överstigas med 15 %, så länge inget annat avtalats. Gäller även tilläggsarbeten.

Inget överenskommet pris: Skäligt pris gäller. Ta in offert för samma arbete från några andra aktörer i området för att se vad som är rimligt pris. Vad som är skäligt kan egentligen bara domstol eller ARN avgöra.

Källa: Konsumentverket 

Vill du läsa fler artiklar som den här?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få våra erbjudanden – det är gratis!


Mest lästa artiklar