Vi valde nyckelfärdigt

Anki och Micke Ramström beslöt sig för att lämna radhuset i Täby för att flytta ut på landet. För dem var det en självklarhet att välja totalentreprenad.


<!– –>
 

Vi är inga byggare och vi har heller inte den tid som krävs för att bygga ett hus. Vi ville flytta in i någonting som var färdigt, inte hålla på med ett projekt som aldrig blir riktigt klart. Dessutom kändes det tryggt att någon annan tog hela ansvaret, säger Anki Ramström.

Efter att ha tittat runt en hel del föll valet på ett Myresjöhus som de modifierade lite själva.

–Vi fick verkligen förtroende för säljaren och hade hört att de var pålitliga och höll hög kvalitet. Vi har inte blivit besvikna, säger Micke Ramström, men helt problemfritt var det inte.

–Sex veckor innan huset skulle levereras, när representanter från Myresjöhus för första gången besökte vår sluttningstomt, upptäckte de att det inte alls gick att bygga som vi hade tänkt utan att fylla på enorma mängder med jord. Men inom fyra timmar var en arkitekt på plats och det slutade med att vi fick ett suterränghus istället.

–Vi blev tvungna att fatta en mängd snabba beslut och tänka om till exempel när det gällde uppvärmning, nu blev det bergvärme vilket vi inte hade tänkt från början. Men idag är vi mycket nöjda med lösningen, vilket inte heller blev dyrare, minns Anki.

Det enda som Anki inte är riktigt nöjd med är att det hela tiden tillkom extrakostnader.

–Husbygget blev dyrare än vad vi tänkt från början. Om vi skulle göra om det här skulle jag vara mycket mer bestämd när det gäller att tala om vad vi har för budget. Man får inte glömma att det kostar en hel del att anlägga tomten också, men det har vi i alla fall kraft och inspiration till eftersom vi inte slitit ut oss med att bygga hus.

Hela familjen Ramström, inklusive barnen Christofer, Sebastian och Felicia framför täljstenskaminen som sprider skön värme i hela huset.

Inte nöjd? Så klagar du!

Så snart du har upptäckt ett fel, och senast inom två år, ska du ta kontakt med motparten. Vissa typer av fel som inte kan upptäckas förrän efter lång tid har du möjlighet att reklamera inom tio år.

Börja med att vända dig direkt till företaget. Är det ett seriöst företag och dina klagomål befogade kan ni säkert komma fram till en smidig lösning. Fungerar inte detta är nästa steg att ta kontakt med Konsumentverket. Som sista åtgärd kan du göra en anmälan till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN.

Men det finns också mindre frågeställningar som kan uppstå.

–Så fort vi fick reda på att de som skulle sätta kaklet i vårt badrum ville ha extra betalt för att vi valt stora plattor, tog vi kontakt med säljaren, vi hade ju valt ett kakel inom prisramen. Efter lite diskussion gav de med sig och vi slapp betala extra. Det var nog skönt för båda parter att vi inte behövde gå vidare.

Ofta går det mesta nog att lösa, om det är ett seriöst företag, säger Anki Ramström.

Vill du läsa fler artiklar som den här?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få våra erbjudanden – det är gratis!


Mest lästa artiklar