Elbolagen vill återupprätta förtroendet

Nu ska det bli slut på krångliga fakturor, försenade leverantörsbyten och otydliga avtal. Det lovar energibranschen som nu drar igång en storoffensiv för att återställa förtroendet hos alla missnöjda elkunder.

Avregleringen av elmarknaden gick inte lika smidigt som initiativtagarna hade föreställt sig. En villaägare kunde plötsligt upptäcka att hans energikostnader stuckit i höjden, och det fanns otaliga exempel på fakturor som påstod att en villa förbrukat el motsvarande en mindre industrianläggning. Löftena om smidiga och snabba leverantörsbyten föll också platt; det kunde ta månader innan bytena genomfördes.

Dessa problem och många andra ska snart vara ett minne blott – det lovar i alla fall branschorganisationen Svensk Energi som nu samlar sina medlemsföretag i en kraftansträngning, kallad ”Elbranschens kundoffensiv”.

– I fjol gjordes kundmätningar som visade att förtroendet för elbranschen rasat till den absoluta botten. Det ledde till en reaktion där flera aktörer insåg att det var dags att ta itu med problemen, säger Kalle Karlsson som är kommunikationsansvarig på Svensk Energi och en av projektledarna för kundoffensiven.

I maj förra året gjordes en förstudie för att se vilka problem som kunderna rapporterade om. Det handlade huvudsakligen om invecklade och felaktiga fakturor, svårbegripliga avtal, svårigheter att urskilja vad som är nät- och elhandelsbolag samt krångel kring leverantörsbyten och flyttar.

– Sedan hösten har fem projektgrupper med sammanlagt 70 experter arbetat med att ta fram förslag till förbättringar inom respektive problemområden, berättar Kalle Karlsson.

Förslagen, som delvis börjat genomföras, ska till exempel leda till mer standardiserade och tydliga fakturor. Det ska bli slut med avvikelser mellan nät- och elhandelsbolagens mätvärden och kunden ska lättare förstå vem som tar betalt för vad.

– El- och nätbolagen ska ta betalt för två saker: fast och rörlig avgift. Problemet är att det har förekommit uppemot 35 olika benämningar i alla de fakturor man tittat på. En sådan lek med terminologi tjänar ingen på.

Ett leverantörsutbyte ska inte längre ta en månad, utan en timme. Ett meddelande om flyttning ska inte kräva en rundringning, det ska räcka med ett samtal. Dessutom ska informationen till kunderna förbättras.

– Inom branschen är man överens om att de här är problemen måste åtgärdas så snabbt som möjligt. Samtidigt är det viktigt att vi skärper den interna kontrollen så att alla elbolag verkligen följer förslagen och målsättningen, nämligen att tala samma språk som kunden, säger Kalle Karlsson.

Om du förblir missnöjd med ditt elbolag kan du vända sig Konsumenternas Elrådgivningsbyrå, som erbjuder kostnadsfri vägledning för privatpersoner. Du kan även vända dig till Allmänna reklamationsnämnden eller Energimyndigheten.

Kontakta Konsumenternas elrådgivningsbyrå

Telefon 08-450 92 92
(telefontid måndag-fredag kl 9.00-12.00)
Fax 08-450 92 54
Adress: Klara Norra Kyrkogata 33, 111 22 Stockholm.
Webb:www.elradgivningsbyran.se

 

Söker du köpinformation, klicka här för att komma till Vi i Villas Köpguide!
Söker du hantverkare, klicka här för att komma till Vi i Villas hantverksguide!
TV: Redaktionens bästa klipp!
ANNONSSAMARBETE MED SKELLEFTEÅ KRAFT

Funderar du på laddbox? Så enkelt laddar du bilen hemma!

Har du en elbil, eller funderar på att skaffa? Då kan det vara dags att fundera på att installera en laddbox där hemma. Med en laddbox laddar du elbilen snabbt och säkert – och ser till att den alltid är fulladdad när du ska ut och köra!

Elbilar blir allt mer populärt och fler och fler väljer att skaffa en. Då uppstår också ett behov av att ladda hemma – med en laddbox är det precis det du kan göra. En laddbox passar till alla hus och kostar allt från ca 6 000 kr till 14 000 kr, beroende på fabrikat och tillval. Och fördelarna är många.

– Ungefär 90 procent av all laddning sker hemma, så det är en fördel att kunna ladda tryggt, säkert och ha möjlighet att kunna använda smart styrning för att optimera laddningen, säger Daniel Degerman, teknisk säljare på Skellefteå Kraft.

Daniel Degerman på Skellefteå Kraft.

I stort sett alla laddboxar på marknaden är kompatibla med alla elbilar och många har likvärdiga funktioner.

– Det kan vara bra att kolla upp vad som ingår i den box du funderar på, i vissa boxar ingår inte laddkabel till exempel. 

Brandfarligt att ladda i vanliga uttag

Något som är viktigt att tänka på är att du inte ska ladda direkt i vanliga eluttag. 

– Ett vanligt 230 volts-uttag är testat och godkänt för kontinuerlig belastning i en timme. Laddar man längre än så använder man inte sin elanläggning på ett korrekt sätt, vilket medför ökade brandrisker. Elsäkerhetsverket avråder från laddning i vanliga eluttag.

Tips!

Har du timmätt elavtal och/eller effektabonnemang? Ladda mellan kl 22–06 när priserna vanligtvis är som lägst!

Säker och trygg laddning 

Dynamisk lastbalansering är ett tillval till laddboxen. Med den kan du optimera laddningen mot övriga belastningar i din fastighet. 

– Det finns två olika typer av lastbalansering. Den statiska innebär att du kan schemalägga och ställa ner effekten manuellt. Och den dynamiska som innebär att boxen balanserar mot huvudsäkringen vilket minskar risken att säkringar går när du exempelvis kör tvätt- eller diskmaskin.

Med dynamisk lastbalansering får du en säker och trygg laddning och slipper oron att orsaka för hög belastning. Med en smart laddbox finns även möjligheten att schemalägga när din bil ska laddas, så att den är färdigladdad när du ska åka till jobbet på morgonen. 

– Det vanligaste är att folk väljer till den dynamiska lastbalanseringen. Då behöver man inte oroa sig, det bara funkar, säger Daniel Degerman.

Ladda både villa och bil med 100 % förnybar el 

Skellefteå Kraft erbjuder en ladda-hemma-lösning med stilrena laddboxar från svenska Charge Amps. Just nu kan du köpa en laddbox inklusive elavtal för 8 745 kr (pris efter 50 % grönt skatteavdrag. Avdraget görs direkt på fakturan). 

Vill du veta mer? 

Besök Skellefteå Krafts hemsida för mer information.

Mest lästa artiklar