ANNONS FRÅN MERCEDES-BENZ

Elbilar och solel – den perfekta kombinationen

Just nu pågår två gigantiska omställningar i vårt samhälle där allt går snabbare och snabbare: den ena är elbilar och den andra är solel. Ett hus med solpaneler på taket och en elbil på uppfarten känns nästan som en symbol för vår tid. Med solel på taket kör du din bil på energi som du själv producerat.

mercedes benz solel elbil

Tänk att vara helt oberoende av bränslepriser, och nästan helt opåverkad av elpriserna. Men ändå kunna leva ett bra liv med varmt i huset och egen bil. En lösning är att kombinera elbil med solel.

Så här går det till

Som de flesta vet har en elbil ett batteri. Detta batteri rymmer en viss mängd energi – mätt i kilowattimmar (kWh). Bilens förbrukning (där vi i vanliga fall brukar tala om liter per mil) mäts i kWh per mil.

Det är just i kWh elförbrukningen mäts och det är dessa vi betalar för. Senaste tiden har elpriserna i södra delarna av landet varit högre än vad de brukar vara och därmed också elpriserna. Trots detta är det billigare att köra en elbil än en bil som går på bensin eller diesel. Om vi tar Mercedes-Benz eldrivna EQ-modeller, s.k. Mercedes-EQ så förbrukar de i genomsnitt ungefär 2 kWh/mil. Se på din senaste elräkning vad det hade kostat att köra.

När solen skiner på ditt tak så producerar panelerna el. Fysikens lagar gör att den elen först och främst går in och täcker den förbrukning ditt hus har just då. Står din elbil på laddning så är den med i detta. Om solens el inte räcker, ja då köps det in el från nätet.

Men – om din anläggning producerar mer än vad du förbrukar så säljs det överskottet ut på nätet. Du brukar få ett belopp som är ca 5-10 % lägre än det du köper för så när elen är dyr får du också mer betalt. För att kompensera för moms och energiskatt får du också ett bidrag på 60 öre per såld kWh av staten. Det betalas ut som en skattereduktion. Mer om detta kan man läsa på skatteverkets hemsida.

Ekonomi i solel

Det är bra att veta att när du installerar en solelsanläggning får du 15 % av kostnaden ersatt genom ”det Gröna Avdraget”. Men det som avgör investeringens lönsamhet är självklart själva produktionen av solel. Närmare information om reglerna för grön teknik finns på skatteverkets hemsida.

En solelsanläggning i Sverige producerar ungefär 1 000 kWh per år för varje 1 000 Watt installerade och en panel ger ungefär 300 – 400 Watt. En anläggning på 10 kW (alltså ca 30 paneler) ger ca 10 000 kWh om året i södra Sverige. Det är tillräckligt med el för att köra en elbil som EQB eller EQA hela 5 000 mil. Helt fossilfritt.

En exempelanläggning på Österlen med 64 paneler producerar ca 120 kWh om dagen på sommaren. Kör du 6 mil om dagen så förbrukar du kanske 12 kWh. Det är en tiondel av vad den anläggningen ger. Samma anläggning producerade under maj 2021, 2 728 kWh. Det är all den el som krävs för att köra en Mercedes EQA 1 515 mil.

solel solceller

Miljökalkyl

När el produceras av sol uppstår inga CO2-utsläpp – alls. För ”vanlig” el brukar man ange en utsläppskoefficient enligt Nordisk Elmix på 50 gram/kWh. Det betyder att den som producerar 10 000 kWh solel på ett år minskar utsläppen av växthusgaser med ca 500 kg/år.

Om du byter från en bil med förbränningsmotor till en elbil som du laddar med fossilfri el så sparar du ca 1,5 ton per år om du kör 1 500 mil/år.

De som har timabonnemang på sin el kan till exempel ladda bilen när elen är billig på natten – och sälja sin solel.

Summan är att de flesta som har solel vill skaffa elbil. Och många som har elbil funderar på att installera solel.

Var står du i detta?

Nu finns det fler elbilar än någonsin att välja mellan. Mercedes-EQ har allt från kompakta suvar till 8-sitsiga minivans. Har du inte provkört ännu så är det dags nu.

 Lär dig mer om elbilar och solel här

Mest lästa artiklar