Krönika: Bölja blir balja

Ibland undrar man hur de tänkte. Förmodligen inte alls. Som när jag skulle köpa impregnering till mina barns vinterjackor och på förpackningen läste att medlet är giftigt för vattenlevande organismer. Som om barn skulle tåla det som fiskar dör av.

Som när Volvo ifjol lanserade sin nya modell XC60 – ”världens säkraste bil” – vilken inte går att få med miljömotor. Som om den som är rädd om sina passagerare aldrig vill värna om miljön.

Som när H&M säljer hudlotion av märket Hello Kitty vilken innehåller misstänkt hormonstörande ämnen. Som om barn inte själva vill ha barn i framtiden.

Sen har vi det här med båtägare

Dessa är ett i sanningen underligt släkte och då tänker jag inte främst på att de gärna tillbringar stora delen av våren under en presenning tillsammans med verktyg som alstrar fler decibel än en hårdrockskonsert.

Ta det här med att det finns giftiga båtfärger. Hur tänkte färgtillverkarna då? Att den som gillar att vara på vattenytan hatar det som är under vattenytan?

Fast det är klart, båtfolket fortsätter köpa dessa giftiga båtfärger så det är kanske dem man ska ställa frågan till. Hur tänker ni? Är det inte som att måla ert badkar med giftig färg och sedan låta era barn bada i det? Är det inte som att måla insidan av era kastruller med giftig färg och sedan laga mat i dem? Minns inte båtfolket testet när några milliliter zinkpyrition (beståndsdel i vissa båtfärger) droppades i ett akvarium varefter alla fiskar dog?

Tänk på det nästa gång du båtägare fiskar och minns att det nappade mer när du var barn.

Och hur begåvat verkar regeln att riktigt giftig båtbottenfärg bara får användas på västkusten, eftersom ”badkaret” på västkusten är större än ”badkaret” på östkusten?

Eller ta det här med småbåtar som tömmer sina avlopp rakt ut så att badförbud måste införas på de närliggande stränderna. Hur tänkte de då? Att så där gjorde man på medeltiden och det var det ingen som dog av (jo det var det). Tänk om alla husvagnar skulle leda sina avlopp från vaskar, duschar och toaletter rakt ut på campingen, vilka tråkiga grillkvällar det skulle leda till.

Dessutom, om du under ett dygn kissar i Östersjön ger det gödning till 1 kilo alger. Tänk på det nästa gång du båtägare seglar genom något som mest liknar ärtsoppa.

Och på tal om segling

Hur vore det om seglare – segling är förstås är en utmärkt miljövänlig fritidssysselsättning – seglade lite mer och använde sina motorer lite mindre? När jag lärde mig denna ädla konst på sjöscoutkåren i Helsingborg hade våra segelbåtar inte ens några motorer. Detta ledde ibland till timslångt paddlande. Men det gjorde inget. Vi seglade för att vi gillade att segla, inte för att vi tvunget skulle komma fram en viss tid.

Några miljövänliga båttips

  • Behöver du motor – välj hellre en något mer miljövänlig 4-taktsmotor. I Sverige finns fortfarande över en halv miljon 2-taktsmotorer där cirka 30 procent av bränslet rinner oförbränt rakt ut i vattnet.
  • Oavsett motorval bör du köra på miljövänligare alkylatbensin.
  • Elmotor kan vara ett alternativ på små båtar.
  • Ladda båtens batteri med vind- eller solenergi.
  • Använd så skonsamma bottenfärger som möjligt.
  • Använd bara miljömärkta produkter vid disk-, bad- och tvätt.
  • Hissa blå flagg, vimpeln som visar att du är en miljömedveten fritidsbåtsägare. Läs mer på: www.hsr.se/sa/node.asp?node=207

Pinterest Instagram Print

Mest lästa artiklar