Krönika: Bölja blir balja

Ibland undrar man hur de tänkte. Förmodligen inte alls. Som när jag skulle köpa impregnering till mina barns vinterjackor och på förpackningen läste att medlet är giftigt för vattenlevande organismer. Som om barn skulle tåla det som fiskar dör av.

Som när Volvo ifjol lanserade sin nya modell XC60 – ”världens säkraste bil” – vilken inte går att få med miljömotor. Som om den som är rädd om sina passagerare aldrig vill värna om miljön.

Som när H&M säljer hudlotion av märket Hello Kitty vilken innehåller misstänkt hormonstörande ämnen. Som om barn inte själva vill ha barn i framtiden.

Sen har vi det här med båtägare

Dessa är ett i sanningen underligt släkte och då tänker jag inte främst på att de gärna tillbringar stora delen av våren under en presenning tillsammans med verktyg som alstrar fler decibel än en hårdrockskonsert.

Ta det här med att det finns giftiga båtfärger. Hur tänkte färgtillverkarna då? Att den som gillar att vara på vattenytan hatar det som är under vattenytan?

Fast det är klart, båtfolket fortsätter köpa dessa giftiga båtfärger så det är kanske dem man ska ställa frågan till. Hur tänker ni? Är det inte som att måla ert badkar med giftig färg och sedan låta era barn bada i det? Är det inte som att måla insidan av era kastruller med giftig färg och sedan laga mat i dem? Minns inte båtfolket testet när några milliliter zinkpyrition (beståndsdel i vissa båtfärger) droppades i ett akvarium varefter alla fiskar dog?

Tänk på det nästa gång du båtägare fiskar och minns att det nappade mer när du var barn.

Och hur begåvat verkar regeln att riktigt giftig båtbottenfärg bara får användas på västkusten, eftersom ”badkaret” på västkusten är större än ”badkaret” på östkusten?

Eller ta det här med småbåtar som tömmer sina avlopp rakt ut så att badförbud måste införas på de närliggande stränderna. Hur tänkte de då? Att så där gjorde man på medeltiden och det var det ingen som dog av (jo det var det). Tänk om alla husvagnar skulle leda sina avlopp från vaskar, duschar och toaletter rakt ut på campingen, vilka tråkiga grillkvällar det skulle leda till.

Dessutom, om du under ett dygn kissar i Östersjön ger det gödning till 1 kilo alger. Tänk på det nästa gång du båtägare seglar genom något som mest liknar ärtsoppa.

Och på tal om segling

Hur vore det om seglare – segling är förstås är en utmärkt miljövänlig fritidssysselsättning – seglade lite mer och använde sina motorer lite mindre? När jag lärde mig denna ädla konst på sjöscoutkåren i Helsingborg hade våra segelbåtar inte ens några motorer. Detta ledde ibland till timslångt paddlande. Men det gjorde inget. Vi seglade för att vi gillade att segla, inte för att vi tvunget skulle komma fram en viss tid.

Några miljövänliga båttips

  • Behöver du motor – välj hellre en något mer miljövänlig 4-taktsmotor. I Sverige finns fortfarande över en halv miljon 2-taktsmotorer där cirka 30 procent av bränslet rinner oförbränt rakt ut i vattnet.
  • Oavsett motorval bör du köra på miljövänligare alkylatbensin.
  • Elmotor kan vara ett alternativ på små båtar.
  • Ladda båtens batteri med vind- eller solenergi.
  • Använd så skonsamma bottenfärger som möjligt.
  • Använd bara miljömärkta produkter vid disk-, bad- och tvätt.
  • Hissa blå flagg, vimpeln som visar att du är en miljömedveten fritidsbåtsägare. Läs mer på: www.hsr.se/sa/node.asp?node=207

TV: Redaktionens bästa klipp!
ANNONSSAMARBETE MED SKELLEFTEÅ KRAFT

Funderar du på laddbox? Så enkelt laddar du bilen hemma!

Har du en elbil, eller funderar på att skaffa? Då kan det vara dags att fundera på att installera en laddbox där hemma. Med en laddbox laddar du elbilen snabbt och säkert – och ser till att den alltid är fulladdad när du ska ut och köra!

Elbilar blir allt mer populärt och fler och fler väljer att skaffa en. Då uppstår också ett behov av att ladda hemma – med en laddbox är det precis det du kan göra. En laddbox passar till alla hus och kostar allt från ca 6 000 kr till 14 000 kr, beroende på fabrikat och tillval. Och fördelarna är många.

– Ungefär 90 procent av all laddning sker hemma, så det är en fördel att kunna ladda tryggt, säkert och ha möjlighet att kunna använda smart styrning för att optimera laddningen, säger Daniel Degerman, teknisk säljare på Skellefteå Kraft.

Daniel Degerman på Skellefteå Kraft.

I stort sett alla laddboxar på marknaden är kompatibla med alla elbilar och många har likvärdiga funktioner.

– Det kan vara bra att kolla upp vad som ingår i den box du funderar på, i vissa boxar ingår inte laddkabel till exempel. 

Brandfarligt att ladda i vanliga uttag

Något som är viktigt att tänka på är att du inte ska ladda direkt i vanliga eluttag. 

– Ett vanligt 230 volts-uttag är testat och godkänt för kontinuerlig belastning i en timme. Laddar man längre än så använder man inte sin elanläggning på ett korrekt sätt, vilket medför ökade brandrisker. Elsäkerhetsverket avråder från laddning i vanliga eluttag.

Tips!

Har du timmätt elavtal och/eller effektabonnemang? Ladda mellan kl 22–06 när priserna vanligtvis är som lägst!

Säker och trygg laddning 

Dynamisk lastbalansering är ett tillval till laddboxen. Med den kan du optimera laddningen mot övriga belastningar i din fastighet. 

– Det finns två olika typer av lastbalansering. Den statiska innebär att du kan schemalägga och ställa ner effekten manuellt. Och den dynamiska som innebär att boxen balanserar mot huvudsäkringen vilket minskar risken att säkringar går när du exempelvis kör tvätt- eller diskmaskin.

Med dynamisk lastbalansering får du en säker och trygg laddning och slipper oron att orsaka för hög belastning. Med en smart laddbox finns även möjligheten att schemalägga när din bil ska laddas, så att den är färdigladdad när du ska åka till jobbet på morgonen. 

– Det vanligaste är att folk väljer till den dynamiska lastbalanseringen. Då behöver man inte oroa sig, det bara funkar, säger Daniel Degerman.

Ladda både villa och bil med 100 % förnybar el 

Skellefteå Kraft erbjuder en ladda-hemma-lösning med stilrena laddboxar från svenska Charge Amps. Just nu kan du köpa en laddbox inklusive elavtal för 8 745 kr (pris efter 50 % grönt skatteavdrag. Avdraget görs direkt på fakturan). 

Vill du veta mer? 

Besök Skellefteå Krafts hemsida för mer information.

Mest lästa artiklar