”Solpaneler och bilbatterier fixar vår el”

Peter Sareklints solcellspaneler är kopplade till begagnade bilbatterier som kommer från en krockad bil – och har gjort familjen i stort sett självförsörjande på el. 


Peter Sarenklint bor i en enplansvilla i Karlskrona med sin sambo och driver till vardags en bilverkstad. På hustaket har Peter byggt ett eget system med solpaneler som mer eller mindre försörjer familjen med värme och varmvatten året runt.

– Redan när jag byggde huset 2008 ville jag testa om det gick att använda sig av begagnade batterier, säger han och låser upp dörren till garaget där han har byggt den egna elcentralen som knappt tar någon plats i anspråk.

Elsystemet är uppbyggt så att det ska sköta sig självt, även om det går att övervaka och styra flera funktioner via mobilen. Energiproduktionen från villans två solcellsinstallationer, en i söder på 52 kvadratmeter samt en mindre i väster på 11,2 kvadratmeter, används primärt till att driva huset med värme och varmvatten på vintern samt kyla och varmvatten på sommaren.

När solen gassar för fullt på uppstår ofta ett energiöverskott och detta lagras då i det stora batteripacket som kommer från en krockad norsk elbil, en Nissan Leaf.

– Jag har även möjlighet att blåtandskont­rollera fem vägguttag. När dessa kopplas in beror på dels på väderprognosen för det kommande dygnet, dels på husets förväntade förbrukning vid olika klockslag. Det kan handla om allt ifrån att ladda åkgräsklipparen eller värma jacuzzin, säger han och tillägger att under det senaste året har solanläggningen gett cirka 9 000 kWh per år.

Detta i kombination med att han kan spara överproduktionen i en batteribackup gör att han knappt behöver köpa in el, åtta månader om året handlar det om blygsamma fem till sju kilowattimmar per månad.

– Det är en klar fördel att ha backupen eftersom det är väldigt svårt att anpassa energiförbrukningen efter vad solanläggningen producerar. Men sen är det även bra att ha batterierna som backup när strömmen går, systemet känner av spänningsbortfallet direkt och går då över i batteridrift, säger han och tillägger att han är jättenöjd med hur det hela fungerar.

– Visst är det svårt att hitta fungerande batteripack från defekta elbilar, men nu när elbilsförsäljningen äntligen kommit igång även här i Sverige blir det enklare att få tag i ett begagnat batteri, säger Peter.

– En stor fördel med att använda sig av äldre batterier i sådana här lösningar är att belastningen per cell blir lägre än när de används för att driva ett fordon, och det gör att livslängden på batterier blir längre. Men samtidigt måste man veta vad man gör, det är mycket kräm i batterierna och livsfarligt att göra fel.

 

Om Peter Sareklint

Ålder: 40 år.

Familj: Sambo. 

Bor: I en enplansvilla på 150 kvm, byggd 2008, med trästomme och putsfasad.

Gör: Driver bland annat en bilverkstad.

Bor: Karlskrona.

 

 

Fakta om solcellsanläggningen

Panelyta: 63,2 kvm.

Batteripack: Nissan Leaf batteripack ombyggt till 48 volt, den krockade bilen hade rullat
1 300 mil.

BMS: Från REC med CAN bus kommunikation och prechargemodul.

SMA inverter: Sunny Island 6.0H, kan ladda batterierna med 4,6 kW och stötta huset med 4,6 kW.

SMA Home Manager: Styr åt vilket håll strömmen ska flyta: ladda eller ladda ur batterierna, eller sälja överskottet.

Blåtand: 5 vägguttag, när dessa kopplas in beror på väderprognosen samt husets förväntade förbrukning vid olika klockslag.

Övrigt: SMA smart elmätare med nätverks-anslutning, SMA trefasinverter på 10 kW till solceller, SMA enfasinverter på 1,8 kW till solceller. 

Så lång tid tog det att bygga: 40 timmar.

Kostnad: 200 000 kr inklusive solcellspanelerna.

 

Så funkar Peters solcellsystem:

Solen producerar elektricitet under större delen av dagen. De flesta panelerna finns på det södersluttande taket där solinstrålningen är mest intensiv. På västersidan tar ytterligare några paneler emot kvällssolen. Lagringslösningen finns i garaget och består dels av en SMA Home Manager som styr åt vilket håll strömmen ska flyta – ladda eller ladda ur batterierna, eller om överskottet ska säljas till ett elbolag.

Peter får 30 öre kilowattimmen för elen han säljer – systemet är uppbyggt för att prioritera den egna förbrukningen, antingen direkt eller via lagring i batteripacket. Batteripacket från den krockade elbilen är ombyggt till 48 volt. Peter ska snart koppla på ytterligare ett batteripack från en annan bil för att få fördubb­lad lagringskapa­citet. Med hjälp av SMA-invertern Sunny Island 6.0H laddas batterierna automatisk med 4,6 kW eller stöttar husets energi­förbrukning med 4,6 kW.

 

Solenergiexperten:

”En spännande lösning”

Lars Andrén, Vi i Villas solenergiexpert, om Peters system:

— Det är en spännande lösning för egenproducerad el. När du kan styra din användning efter tillgång på solel och samtidigt kunna ackumulera i batterier gör att behovet av köpt el minskar.

Kan vem som helst bygga ett sådant här system?

— Ja, vem som helst kan investera i ett sådant här system. Men vem som helst kan absolut INTE bygga ett sådant här system utan det får endast monteras av en behörig elektriker. Det gäller att följa el-lagen och de säkerhetsföreskrifter som gäller.

Om man är intresserad av solpaneler – vad har du för råd att ge?

— Vänd dig till branschorganisationen Svensk Solenergi som har de flesta leverantörerna av solceller som medlemsföretag. Dessa företag kan ge tips och hjälpa till med dimensionering och priser.

 

Vill du läsa fler artiklar som den här?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få våra erbjudanden – det är gratis!


Mest lästa artiklar