ANNONS FRÅN ECAREXPO

Solceller – en mack på taket för elbilsägare med villa

En solig sommardag kan en villaägare producera el som räcker för att köra 50 mil med en elbil. Lockande! Men hur går man till väga? På elbils- och solelsmässan eCarExpo i Göteborg får du svar.

Solceller är pricken över i för villaägare med elbil. Det är en fantastisk känsla att producera sin egen el för att driva både hem och bil med den. En solig vår- eller sommardag kan en helt vanlig villaägare producera upp emot 100 kWh el på sitt tak. Det är energi som räcker för att köra en elbil i runt 50 mil.

Att efterfrågan på solceller har en boom är ett faktum, inte bara på grund av att allt fler vill ha en ”mack på taket”. Även de höga elpriserna har lett till rusning efter solpaneler. Med de priser vi har i dag kan man räkna hem en solcellsanläggning på sitt villatak inom ett par år istället för cirka sju år som tidigare. 

Men den som har tänkt ducka vinterns kommande elpriser genom att smälla upp lite paneler på taket är för sent ute. 

Anna Werner, vd på Svensk Solenergi.

– Det är väntetid hos de flesta leverantörer, mellan ett halvår och ett år, säger Anna Werner, vd på Svensk Solenergi, som är branschföreningen för den svenska solenergibranschen.

Svea Solar, en av Sveriges största aktörer inom solcellsanläggningar, håller med men tillägger: 

– Väntetiderna varierar lite på var i landet man bor. I norra delen är det lite kortare och i södra delarna längre, säger Johannes Boson, Sverigechef på Svea Solar. 

Vad beror väntetiderna på?

– Den största delen beror på att folk förstår att det här är en bra investering och ännu mer nu med de elpriser vi har i dag. Vi ser en fördubbling av intresset sedan i maj. Och en åttadubbling sedan för ett år sedan. Det är en enorm efterfrågan. 

– Ett annat problem är att det är svårt att få tag i folk. Det är alltså inte brist på solpaneler, det har vi. Men det svåra är för oss att skala upp installationstakten. Vi har startat egen utbildning för att komma åt problemet. Vi har också dubblad installationskapaciteten på ett år, vi ska dubbla den igen fram till nästa sommar.

solceller på taket
Solceller på villataket, här kan du ladda din elbil.

Efterfrågan kommer att hålla i sig, även efter vintern. Därför är det bättre för den som är intresserad av en installation att ägna senhösten och vintern åt faktainsamling. Och att få svar på frågor. Den möjligheten ges på elbils- och solelsmässan eCarExpo i Göteborg, 2–4 december på Svenska Mässan. Svensk Solenergi är på plats och medverkar i det omfattande seminarieprogrammet. Även Svea Solar är på plats med en monter.

Både Anna Werner och Johannes Boson berättar också att priserna på solcellsinstallationer har ökat det senaste året. 

Det har flera orsaker, dyrare material, kringutrustning, ställningsbyggnation. Och lönekostnaderna har ökat. 

– Hittills har priserna rasat varje år, fram till i december förra året. Vi tror nu att priserna stabiliserar sig eller ökar en aning. Det är inte troligt att det blir billigare. Framför allt när efterfrågan ser ut som den gör. 

Men det är fortfarande riktigt lönsamt att installera solpaneler i dessa dagar. 

Hur länge kommer det här att hålla i sig?

– Det här är knutet delvis till de höga elpriserna i Tyskland som i sin tur är kopplat till gaspriserna och det här kommer nog att hålla i sig i tre, fyra år framåt, säger Johannes Boson. 

johannes boson
Johannes Boson, Sverigechef på Svea Solar.

Om priserna har ökat något, men kommer att stabiliseras, har även verkningsgraden på cirka 22 procent nått en platå, enligt Johannes Boson. 

– Den kommer inte att öka nämnvärt. Det som däremot har tillkommit är att många köper batterier till sina anläggningar. Vi finns ju också i Tyskland, där ser vi att 90 procent köper batterilagring till sin socellslinstallation. I Sverige rör det sig om cirka 15 procent. 

I dag finns det cirka 100 000 solcellsanläggningar i Sverige. Cirka en procent av energin kommer från solceller. I Tyskland är siffran 10 procent. 

Svensk Solenergi räknar med att solenergin år 2030 kommer att stå för 15 procent av elproduktionen i Sverige. Det kräver en fördubbling av installerad kapacitet vartannat år. Femton procent av elproduktionen är också gränsen för vad vårt elsystem kan ta hand om i dag. 

I december har du möjlighet att få veta mer om allt detta, på eCarExpo i Göteborg.

– Genom att låta människor lära sig om elbilar och solenergi på samma ställe så kommer de få en helt annan helhetssyn, avslutar Anna Werner, vd på Svensk Solenergi.

Mer info

För ytterligare information samt biljettköp: Besök ecarexpo.se

Mest lästa artiklar