Byta garageport

Hur ser din garageport ut? Funderar du på att byta garageporten? Har du en äldre vipport finns det risk för att den är så farlig att du snarast borde byta ut den. Här får du tips om garageportsbyte.


Den typ som har stora fjädrar och hävarmar har t o m orsakat en rad dödsolyckor och många har blivit svårt skadade. Det är inte fjädrarna som brukar vara den egentliga orsaken, utan kombinationen av gammalt murket trä och skruvar som rostat sönder där hävarmarna är infästade i portbladet och träkarmarna.

Mer än 300 000 slag- och vipportar är monterade för 20 – 30 år sedan, och många är ännu äldre. Idag ersätter man dem allt mer med vik- eller takskjutportar, som monteras på insidan av väggen.

De gamla dörrarna har kommit i riskzonen. De som kollapsar har ofta stora och tunga fjädrar, som utgör en fara för alla i närheten. Om de skulle lossna kan de flyga iväg med stor kraft och lemlästa eller döda den de råkar träffa. Också portbladen kan utgöra en risk, när bultar och skruvar rostat sönder eller konstruktionen nötts ut. I dagens garageportar finns ett säkerhetstänkande inbyggt – de är väl balanserade och klämrisken borta. Även lättare material och nya konstruktioner bidrar till att de numera är mycket säkrare.

Så här får det inte se ut!

Se till att garaget fungerar

Köper man en billig standarddörr kanske man måste bygga om garaget för att få dit den, eftersom den gamla dörren sitter i en fast karm. Den kan i många fall sitta kvar, eller så tar man bort den, beroende på hur garaget ser ut. Tänk också på att bilarna hade andra mått förr i tiden, så kanske du bör sätta in en bredare eller möjligen högre port än tidigare.

Sedan årtionden är den vanliga garageportens karmmått 2,5 m längd och 2,1 m höjd. Det s k dagöppningsmåttet kan däremot skifta – det är den öppning som återstår när porten slagits upp. Det räcker med 2,5 x 1,9 m för en personbil, men för en jeep eller pickup kan du behöva ett mått på 2,5 x 2,25 m istället. För ett dubbelgarage blir breddmåttet givetvis större om du nöjer dig med en port istället för två. Om infarten ligger illa till, eller din bil är extra bred, kanske du också behöver öka på breddmåttet. Att måttbeställa porten brukar inte betyda några våldsamma prispåslag.

Om du vill ha in dagsljus i garaget, måste du förstås ha fönster i garagedörren, något som också ser annorlunda ut från utsidan. Använder du det dessutom som förråd eller verkstad växer kraven, mot när du bara kör ut och in med bilen. Då bör dörrens täthet och isolering vara så väl tilltagen, att du slipper frysa när du är i garaget. Då behöver du antagligen också en separat dörr, där du kan gå ut och in med cykel, skottkärra e d, annars står ju bilen i vägen.

Gammal farlig fjäder … 

Vilken port ska jag välja?

När det gäller den viktiga säkerheten bör du se till att köpa en port där fjädrarna är inbyggda och klämrisken minimal – det finns olika lösningar för olika typer. En enklare vipport kan du få för ca 4 000 kr, medan en isolerad normalt kostar bortåt det dubbla. Är garaget uppvärmt och i sig isolerat behöver du förstås den isolerade. Dessutom blir den oftast stadigare i konstruktionen.

Också tätheten är viktig, men då måste den gälla hela konstruktionen, inte bara porten i sig. Titta särskilt på anslutningen till golvet, i karmen och upptill!

Vill du ha en port som du kan öppna med en fjärrkontroll, får du vara beredd att lägga på ytterligare ca 3000 kr. Att däremot bara köpa öppnaren och sätta den på den gamla porten brukar inte vara någon bra idé – den blir inte bättre för det. Men den som en gång vant sig vid att slippa gå ur bilen när det regnar, blåser eller snöar har svårt att tänka sig vara utan den funktionen.

Många som har en enkel garageport, med t ex plywoodskivor fastspikade på en träkarm, glömmer att den är lätt att forcera för en inbrottstjuv. Den nya dörren bör vara massiv och stadig. Se också till att låset är godkänt av Stöldskyddsföreningen – det ska vara ”hemmabekvämt och bortasäkert”. Om du vill kan du titta efter de porttyper som också kan ha invändig nyckellåsning.

Garageporten behöver inte vara naturfärgad, vilket var regel förr. På senare år har allt fler satt in färgglada entrédörrar, men varför inte också en dörr till garaget i rött eller blått om det passar? Neutralt vita portar finns det numera många av, så även svarta, det senare ett arv från den tid då man tjärade träportar.

Olika typer

Slag- eller s k parportar är ännu de vanligaste och brukar vara gjorda av panelat trä. De sitter alltid i en karm och är därmed väderkänsliga.

Traditionella trädörrar kan vara mycket snygga. Materialet har sin charm, men är tyvärr litet känsligt för väta och för rörelser i byggnaden, som kan resultera i sättningar och skevhet. På sommaren blir dörren lätt otät och på vinterhalvåret sväller träet, så att den blir besvärlig eller nästan omöjlig att öppna, få igen eller låsa. Dessutom ska den underhållas regelbundet.
Vipportar tillverkas både av trä och av stål. De varierar mycket i utförandet, från mycket enkla modeller för oisolerade radhusgarage e d till sådana med exklusiva trä- eller ädelträpaneler. Konstruktionen är robust, men i större storlekar kan den bli tung att hantera och det kan vara litet si och så med tätningen. Tänk också på att porten i öppet läge fyller ut en del av öppningshöjden. Den är däremot lätt att motorisera och förse med eldrift.

En garagedörr av plåt kan se ut som om den vore gjord av trä, men har inte dess nackdelar. Den behöver bara tvättas av för att se fräsch ut, så länge den inte fått repor e d. Vikportar, sådana som viks horisontellt på mitten, tillverkas ofta av lackerad aluminiumplåt, där man injicerat en polyuretanfyllning. Plåten gör att den blir okänslig för väder och vind, men denna typ är svårare och dyrare att sätta motor på, och lämpar sig inte för öppningar högre än ca 2,5 m. Däremot kan man precis som för en del andra modeller montera dem själv, och de är lätta att frakta hem.

Takskjutportar har fått ett uppsving de senaste åren, de är säkra och nästan underhållsfria, men fortfarande inte så vanliga. De är anpassningsbara både på höjden och bredden, består av processlaminerad sandwichpanel i sektioner, och är tillverkade av polyuretanplast med förlackerad hårdaluminium utanpå. Också denna typ är okänslig för årstidernas växlingar, och genom att den är monterad på väggens insida och inte i dörröppningen är den inte hel.

Tala med fackmannen!

Av tradition säljs garageportar genom byggmaterialhandeln. Vänd dig helst till en etablerad försäljare – de lågprisalternativ man ser utannonserade då och då håller sällan måttet i längden. Nytt för branschen är att det sedan några år tillbaka finns ett antal garageportspecialister utspridda i landet. Dessa har kompletta utställningar, där man kan titta på och prova olika typer och modeller. Hos experten kan du både välja mellan fler typer i olika prislägen och få hjälp med rådgivning, måttagning, borttagning av den gamla porten och montering, om du inte vill göra jobbet på egen hand. Den som själv byter port brukar klara av arbetet på en dag.

Har du tillgång till Internet kan du leta information inför bytet där. De flesta etablerade tillverkare har egna hemsidor, där du kan läsa om såväl produkter som om vilka återförsäljare som finns i din närhet. Ofta kan du också sända efter broschyrmaterial via hemsidorna.

Fundera på det faktum att du – förutom att slippa riskera livet med en föråldrad garageport – gör en investering som du inte behöver göra om på åtminstone 15 – 20 år. Jämför med vad din bil kostat och hur lång tid som går innan du byter den?

 

Söker du köpinformation, klicka här för att komma till Vi i Villas Köpguide!
Söker du hantverkare, klicka här för att komma till Vi i Villas hantverksguide!

Vill du läsa fler artiklar som den här?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få våra erbjudanden – det är gratis!


Mest lästa artiklar