Enligt Konsumenttjänstlagen ska hantverkaren alltid ha uppdragsgivarens bästa för ögonen. Detta innebär bland annat att han/hon ska använda sin fackkunskap på bästa sätt, samråda med dig om det behövs, inte köpa in dyrare material än vad som erfordras samt att du ska avrådas från att göra renoveringar eller reparationer som inte är ekonomiskt försvarbara. Om detta inte efterlevs av hantverkaren kan du reklamera tjänsten hos hantverkaren.
Använd färdig blankett
Det finns en färdig blankett att beställa eller ladda ned hos konsumentverket, RO-formuläret, som du bör använda när du anlitar en hantverkare. När formuläret är undertecknat har du bästa möjliga skydd. Detta är särskilt viktigt när det gäller större arbeten. Där fyller ni gemensamt i uppgifter om avtalat pris (som inte får ändras i efterskott, eventuella extrakostnader ska alltid aviseras), när arbetet ska vara klart med mera. Försäkra dig också alltid om att hantverkaren har F-skattsedel.
Använd det här kontraktet – så undviker du tvister med hantverkarna.