Vad gör man när man inte får vad man har beställt i tid?

När man åker till byggfirman för att hämta ut golvet och upptäcker att det inte kommit än - blir man minst sagt irriterad!

När man, mitt uppe i renoveringen, åker till byggfirman för att hämta ut golvet och upptäcker att det inte kommit än – blir man minst sagt irriterad. Vad kan man ställa för krav på sina leverantörer, och kan man till exempel låta bli att hämta ut försenade varor?

Det händer ofta att vi får frågor om vad det finns för regler som kan tillämpas när du har beställt eller köpt en vara av en säljare, och varan sedan inte kommer i tid eller inte alls. Med en juridisk term kallas förseningen ”dröjsmål vid leverans”.

När är en säljare i dröjsmål?

Ta t ex ett fall där en säljare inte har en viss vara som du vill köpa på lager och du därför beställer varan. Om ni kommer överens om att varan ska hämtas vid en viss tidpunkt, ska säljaren, enligt Konsumentköplagen, hålla den tillgänglig för avhämtning där denne, vid tiden för köpet, hade sitt affärsställe. Detta gäller dock inte om ni kommit överens om någon annan plats för avhämtningen. Om säljaren inte kan leverera varan på den tid och plats som är överenskommen, är han eller hon i dröjsmål.

Vad gäller tiden för avhämtning ska den tid gälla som ni har kommit överens om. Om ni inte har kommit överens om någon speciell tidpunkt ska säljaren hålla varan tillgänglig för avhämtning inom skälig tid från köpet. Vad som är skälig tid får bedömas från fall till fall utifrån vad det är för typ av vara. För något som ska importeras från en annan världsdel behövs det naturligtvis längre leveranstid än för än en vara som skaffas fram från en affär i grannskapet.

Säljaren ska inte anses vara i dröjsmål med avlämnandet av varan om dröjsmålet beror på dig eller något förhållande på din sida.

Om du inte får varan i avtalad tid har du rätt att:

1. Hålla inne betalningen
För det första får du hålla inne betalningen. Hur mycket man får hålla inne står inte klart uttalat i lagen, men du får dock låta bli att betala så mycket som kan ge säkerhet för det krav som kan uppkomma på grund av dröjsmålet. Det är dock viktigt att du inte innehåller för stort belopp, för då kan resultatet bli att det i stället blir du som hamnar i dröjsmål med betalningen.

2. Kräva att köpet fullgörs
För det andra har du rätt att kräva att säljaren fullgör köpet, om du vill hålla fast vid det. Om du vill hålla fast vid kravet och vill att säljaren ska fullgöra sin del, är det viktigt att du inte väntar med att framställa kravet på att säljaren ska fullgöra sitt åtagande.

Säljaren är sålunda skyldig att fullgöra sitt åtagande förutsatt att det inte föreligger hinder som denne inte kan övervinna eller om fullgörelsen skulle förutsätta uppoffringar som inte är rimliga med hänsyn till ditt intresse av att säljaren fullgör köpet. För det fall något av dessa förhållanden skulle upphöra inom rimlig tid har dock du rätt att kräva att säljaren fullgör köpet.

3. Häva köpet
För det tredje har du möjlighet att häva köpet. Köpet får dock hävas endast om säljarens dröjsmål är av väsentlig betydelse.
Du måste också kräva att säljaren fullgör köpet, och du får häva köpet först om varan inte levereras inom skälig tid efter det att kravet framställdes.

Om du ger säljaren en bestämd tilläggstid för att avlämna varan kan du inte häva köpet förrän efter den är till ända.

Detta gäller naturligtvis inte i de fall då säljaren själv meddelar att det inte går att leverera inom tilläggstiden.
Om du har köpt en vara som tillverkats eller skaffats särskilt efter dina anvisningar eller önskemål, t ex en speciell köksutrustning, som inte skulle gå att sälja till någon annan, gäller speciella regler.

För fall av denna typ får du inte häva köpet om inte syftet med det blir väsentligen förfelat genom förseningen och att säljaren insett eller borde ha insett detta. Ett exempel är om du vill ha en liten dansbana att sätta upp i trädgården till sonens bröllop och säljaren känner till detta förhållande samt har klart för sig att du ämnat göra sig av med dansbanan efter bröllopet.

Om säljaren inte klarar att leverera dansbanan till bröllopet torde du ha rätt att häva köpet och försöka skaffa dig en dansbana från någon annan.

4. Skadestånd
Om säljaren varit i dröjsmål med leverans av en vara, eller inte lyckas skaffa fram varan alls, har du i vissa fall rätt till skadestånd.

Du har rätt till ersättning för den skada du lidit på grund av dröjsmålet. I det ovan angivna exemplet skulle du kunna kräva skadestånd av säljaren ifall den nya dansbana, som du tvingades köpa från någon annan, skulle kosta mycket mer än den som den första säljaren skulle leverera.

Du har dock inte rätt till skadestånd om säljaren kan bevisa att dröjsmålet beror på hinder som ligger utanför dennes kontroll, som man inte skäligen kunnat förväntats räkna med vid köpet och vars följder inte heller skäligen kunnat undvikas eller övervinnas. Om dröjsmålet beror på någon, som säljaren i sin tur har anlitat för att helt eller delvis fullgöra köpet, kan du inte kräva säljaren på skadestånd, förutsatt att också den som säljaren anlitat skulle vara fri från ansvar på samma sätt som beskrivits ovan. Samma sak gäller om dröjsmålet beror på en leverantör som säljaren har anlitat eller någon annan i tidigare säljled. 

Reklamation Om en du vill häva köpet och få skadestånd på grund av dröjsmålet, måste du inom skälig tid från det du fick vetskap om dröjsmålet meddela säljaren att du vill häva köpet. Det är inte nödvändigt att särskilt meddela att du vill kräva skadestånd. Kravet om skadestånd kan meddelas senare.  

Fotnot:När du är konsument och säljaren är en näringsidkare, som i sin yrkesmässiga verksamhet säljer till dig och du köper varan huvudsakligen för enskilt ändamål, är Konsumentköplagen tillämplig. Lagen tillkom 1999.

 

Söker du köpinformation, klicka här för att komma till Vi i Villas Köpguide!
Söker du hantverkare, klicka här för att komma till Vi i Villas hantverksguide!
TV: Redaktionens bästa klipp!
ANNONSSAMARBETE MED COLORAMA

Sätt färg på hemmahösten – 9 smarta inredningtips

När kvällarna blir mörkare är det dags att återvända till inomhusmyset. Passa på att förnya stilen i hemmet och förverkliga dina idéer nu innan vintern kommer. Coloramas inredningsexpert Julia tipsar om hur du väljer bland alla färger och tapeter.
tapeter

Hösten är en härlig tid för att satsa lite extra på hemmet, och förnya genom att måla om ett helt rum, sätta upp en tapet eller byta färg på en möbel. Vi översköljs av bilder på inspirerande hem hela tiden, men ibland kan det vara svårt att komma igång med sitt egna, då det finns så många tapeter och kulörer att välja mellan. Ska man vara djärv och satsa på något stormönstrat eller färgstarkt, eller något mer diskret som passar det mesta? Och klarar man av att göra jobbet själv?

Med rådgivning från de som kan blir allt så mycket lättare. På Colorama får du hjälp av utbildade experter inom färg, tapet, kulörmatchning och heminredning att hitta rätt produkter till just ditt projekt, utifrån ett brett sortiment. Här får du all vägledning som behövs för att uppnå ett lyckat resultat. Nedan bjuder Coloramas inredningexpert Julia på några tips om vad du ska tänka på inför valet av färg och tapet.

Välja färg och tapet – 9 smarta tips

1. Skapa harmoni med huset

När är huset byggt? Ta gärna reda på vilka stilar och färgval som var aktuella då för att väcka inspirationen. Att renovera och göra om enligt bostadens tidsepok skapar ofta ett harmoniskt och själfullt resultat.

2. Var inte rädd för mönster

Mönstrade tapeter ger hemmet en personlig och ombonad känsla. Och med moderna slitstarka non woven-tapeter, som du sätter upp direkt på en limmad vägg, är det lätt att mönsterpassa.

3. Hitta en röd tråd

Har du hittat en färgsprakande tapet som du fastnat för är det smart att skapa en röd tråd i färgsättningen till det intilliggande rummet. Du kan välja ett liknande mönster i en svagare nyans, eller plocka upp en kulör från tapeten. Ränder blir jättefint i kombination med mönster eftersom det neutraliserar och lugnar intrycket mer än en vit vägg.

4. Matcha med möblerna

Genom att utgå ifrån nyanserna på möblerna i rummet när du väljer tapet eller kulör så skapar du harmoni. De kanske kan fångas upp i ett tapetmönster, eller tvärtom, användas som kontrastfärger som bryter av mot väggarna.

mala om

5. Tänk på ljuset

Vilket väderstreck ligger rummets fönster i? Ljus från norr och öster ger en kall påverkan på kulörer, medan ljus från söder och väster påverkar kulörerna så de känns varma. Grått kan till exempel ändra sig från lila till blått, grönt och rosa. Desto ljusare grå kulör, ju mer förändras den av ljuset.

6. Testa med prover

Eftersom alla kulörer upplevs olika beroende på ljus och storlek på rummet rekommenderar vi alltid att provmåla. Måla gärna upp olika kulörprover på flera av väggarna i rummet och känn efter. En bra tumregel är att måla ungefär 1×1 meter stor yta. Ska du tapetsera är det bra att beställa eller låna med dig tapetprover hem för att se hur tapeten upplevs i rummet.

måla lister

7. Måla in lister och dörrar

Tar du upp en nyans från tapeten för att måla lister och dörrar med, skapar du ytterligare djup i rummet. I många fall ger det ett mjukare intryck än vitt. Men vill du ha klassiskt vita lister och dörrar finns det olika vita kulörer att välja mellan för att skapa känslan av varmt eller kallt.

8. Välj matt glans

När du ska köpa målarfärg ställs du inför valet av glansgrad. Vi rekommenderar att du väljer en så matt väggfärg som möjligt för snyggast finish, gärna Jotun Lady Pure Color eller Alcro ad.stil som båda två är slittåliga, avtorkningsbara och helmatta färger. De är premiumprodukter som står sig bra över tid.

barnrum
En fantasifullt mönstrad tapet kan vara fin i kombination med ränder.

9. Boka en konsultation

Det bästa tipset är att boka en konsultation i butik eller ett hembesök med någon av våra inredningsexperter. Under mötet går ni igenom projektet och du får berätta om dina tankar, behov och önskemål. Sedan träffas ni en gång till för presentation av designförslag.

Här hittar du fler tips!

Colorama.se hittar du fler experttips, mängder av inspiration och din närmaste Coloramabutik där du kan få personlig rådgivning.

Mest lästa artiklar