Bli med båt i sommar

Står en egen skuta överst på önskelistan inför semestern? Det här behöver du veta om båtägande!


1. Båtklubb

Du måste inte vara med i en båtklubb, du kanske väljer att ha din båt på en trailer, i en kommersiell marina eller i en kommunal hamn. Båtklubbar är dock oftast billigare, säkrare när det gäller stöldrisk – och det finns någon att fråga om du behöver hjälp.

2. Förarintyg

Det finns inget krav på förarintyg för mindre båtar. För skutor som är större 12×4 meter krävs ett kustskepparintyg. Ett sådant kan du få via webben, alternativt båtklubbar, företag och studieförbund som utbildar för förarintyg.

3. Försäkring

Är du med i en båtklubb är det lägsta kravet att ha en ansvarsförsäkring, men det är upp till den som har hamnen att sätta försäkringskravet. Kommersiella marinor kräver oftast fullvärdesförsäkring. Det finns dock inget försäkringskrav i stil med det du måste ha som bilägare.

4. Båttvätt

Reglerna för båttvätt kan variera beroende på var du bor, kontakta din kommun för att få veta vad som gäller för dig. Miljösmarta tvätttips hittar du på Batmiljo.se.

Källa: Svenska Båtunionen

Hej Anders Carlén, chefredaktör och båtägare, här med sonen Valter. Har du havet i blodet?

– Nej, verkligen inte, jag är den tionde generationen landkrabba, men har en sommarstuga på en ö, vilket i sin tur kräver en farkost som flyter.

Vad har du för båt?

– Fram tills nyligen en plastbåt med överdimensionerad utombordare, men numer tidernas mest lättskötta evighetsmaskin, en styrpulpet från finska Buster med en 30 hästars utombordsmotor. Den är varken vacker eller bekväm, men den fixar allt: från is till betongtransporter.

Vad är det bästa respektive det sämsta med att vara båtägare?

– När det väl är sommar och Sverige är som vackrast är det svårslaget att ta del av naturen från sjösidan. En lättöl smakar heller aldrig så bra som till ljudet av kluckande vågor och synen av ett flöte som när som helst kan försvinna under ytan, även om det aldrig gör det.

Har du oändligt mycket tid att fördriva så finns det egentliga inga nackdelar, men man ska oavsett vara förberedd på att lägga mer båttimmar på land än i vatten.

Vad tänker du på då?

– Eftersom vi bor i Sverige måste båten tas i och ur vattnet varje år med rengöring, underhåll och motoröversikt som följd. Ytterligare tid behöver läggas på att täcka in båten och därefter vakta den.

Vakta?

– Ja, som medlem i en båtklubb vaktar du din båt såväl vinter som sommar, vilket givetvis sker på natten. För övrigt ett ypperligt tillfälle att se över båtens lösöre, eller om du är mer ambitiös: byta olja och tändstift på motorn.

Måste man vara händig som båtägare?

– Nej, men det blir så klart billigare ju mer du kan. Och ofta finns det mycket kunskap i klubbarna, så man lär sig mycket på att fråga. Nämnde jag förresten att du också har ett antal städdagar som du måste närvara på i båtklubben? Inte.

Krävs det några förkunskaper för att äga en båt?

– Nej, men jag rekommenderar alla att gå en kurs som heter Förarbevis båt, som ger dig de grundläggande kunskaperna. Ofta ha båtklubbarna det som krav för nya medlemmar.

Är det en dyr hobby?

– Nja, det som kostar är ett eventuellt klubbmedlemskap, försäkring samt olja och tändstift. Och återigen; har du mycket tid kan du få en tjusig träbåt för nästan inga pengar alls, men räkna med att du kommer att gå klädd i slipdamm stora delar av våren och vintern.

Skulle du föredra en fritid utan båt?

– Inte en chans, jag älskar att vara ute på vattnet och tycker att det är värt vartenda motorhaveri och varenda vaktnatt.

 

Vill du läsa fler artiklar som den här?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få våra erbjudanden – det är gratis!


Mest lästa artiklar