”Felen blir inte åtgärdade – får jag ta in andra hantverkare?”

Felen blir inte åtgärdade – får jag ta in en ny hantverkare, undrar en av våra läsare. Läs advokatens svar här. 

Kan jag ta in en ny hantverkare? 

För några år sedan byggde vi ett nytt hus via en husleverantör. Vi har gjort slutbesiktning och tvåårsbesiktning, men felen är fortfarande inte åtgärdade och det har gått ett och ett halvt år sedan det skulle vara klart. Hur går jag vidare med detta? Vad har jag för rättigheter när det gäller att ta in andra byggare för att få det klart? 

Henrik 

 

Svar: En entreprenör ska, efter reklamation av fel, snarast återkomma till en konsument med erbjudande om felavhjälpande. När en formenlig slutbesiktning har hållits gäller en frist om två månader, inom vilken entreprenören både har en skyldighet och rättighet att avhjälpa påtalade fel.

 

Läs även: Vilka garantier har vi från byggfirman?

 

Om inget har hänt inom dessa två månader är det fritt fram för konsumenten att låta annan entreprenör avhjälpa felet. Kostnaden för detta får man sedan framställa betalningskrav på, till den ursprungliga entreprenören. Man får dock vara beredd att det kan bli tvist om ersättningen. Det går också bra att inhämta offerter från någon annan hantverkare för vad det skulle kosta att åtgärda felen, och framställa krav på basis av offerterna. Att kräva pengar för avhjäl- pande innan arbetet utförs exponerar en naturligtvis för mindre ekonomiska risker. Om inte annat kanske det kan skynda på ett felavhjälpande från den ursprungliga entreprenören – utan tvist.

Isabel Areskoug Jantzen 

Pinterest Instagram Print

Mest lästa artiklar