ANNONS FRÅN FAMILJENS JURIST

Här är juristens bästa tips vid hantverkartvister!

Sommaren närmar sig med stormsteg, och med den även många efterlängtade renoveringar och byggen. Men vad händer om du hamnar i tvist med din hantverkare?

Även om de flesta byggen och renoveringar är smärtfria är Fredrik Aldmo, jurist på Familjens Jurist, väl medveten om de problem som kan uppstå.

– Även om man litar sin hantverkare är det viktigt att hålla koll på såväl rättigheter som skyldigheter vid ett bygge. Vi har samlat våra bästa tips som kan underlätta vid en eventuell tvist.

  1. Reklamera skriftligen och så snabbt du kan om du upptäcker ett fel
    Om du upptäcker ett fel är det är viktigt att du klagar på felet (reklamerar) till hantverkaren så snabbt som möjligt efter att du upptäckt det. Det är alltid bra att du gör reklamationen skriftligen, exempelvis genom e-post eller SMS.  

    – Även om muntliga reklamationer är lika giltiga som skriftliga är det alltid bäst att reklamera och kräva svar från hantverkaren skriftligt, menar Fredrik.
     
  2. Ta in en besiktningsman som kan avgöra om det är fel 
    Om hantverkaren motsätter sig att felet existerar måste du ha tillräcklig bevisning för att det finns. Sådan bevisning kan vara besiktningsutlåtanden från en oberoende besiktningsman eller en annan sakkunnig.
     
  3. Om det är fel bör du hålla inne betalning som motsvarar åtgärdskostnaden 
    Om du upptäcker ett fel och har reklamerat är det viktigt att du håller inne betalning som ett påtryckningsmedel. Beloppet som du har rätt att inte betala ska motsvara den ungefärliga kostnaden för att åtgärda felet.

    – Många betalar fakturan direkt, även om det uppstår fel på bygget, då man har en rädsla om att göra fel eller hamna hos inkasso. Men du har rätt att inte betala hela beloppet om ett fel skulle uppstå, och det kan vara klokt att ta in offerter eller fråga en besiktningsman om vilket belopp som är rimligt att hålla inne, säger Fredrik.
     
  4. Vägra inte ett avhjälpande 
    Det är vanligt att man tappar förtroendet för hantverkaren och inte vill att denne ska komma och försöka åtgärda felet. Hantverkaren har dock som utgångspunkt en rätt att försöka åtgärda felet två gånger. Bara om hantverkaren agerat brottsligt eller visat grov oskicklighet kan du ha rätt att vägra ett avhjälpande. Felet ska åtgärdas utan kostnad för dig och inom skälig tid, ofta cirka två månader. Om du vägrar låta hantverkaren åtgärda felet kan du
    förlora rätten att få det åtgärdat.
     
  5. Tveka inte att anlita juridisk hjälp tidigt
    Det är vanligt att man drar sig för att anlita en jurist för rädslan av att det är dyrt och krångligt. I många fall kan dock tvisten lösas mycket tidigare, snabbare och billigare om man tar hjälp av en jurist i ett tidigt skede. Många hantverkartjänster och småhusentreprenader handlar ofta om stora pengar, och det är dyrt att själv åtgärda brister.

En för sen reklamation eller felaktigt vägrande av avhjälpande kan vara förödande för dig som konsument. Det är därför alltid klokt att ta hjälp av en jurist för att inte göra fel och bevaka dina rättigheter som kund.
 
– Vi på Familjens Jurist har erfarna medarbetare som dagligen hanterar hantverkartvister och vi kan guida dig genom stora som små händelser, avslutar Fredrik.

Läs mer om Familjens Jurist här!

Mest lästa artiklar