Oätlig avokado! Det här kan du göra

Kan man som konsument kräva pengarna tillbaka om avokadon är dålig? Experten reder ut.

dålig avokado

Jag köper ofta avokado, men blir alltför ofta besviken då avokadorna är oätliga. Säkert var tredje är övermogen, brun och trådig. Har butiken inget ansvar för det de säljer? Vad kan jag göra? Ska jag behöva gå tillbaka till butiken med mina bruna avokador och be om pengarna tillbaka?

Hanna Carlsson

Svar: För att klaga (reklamera) gäller det att ta med den dåliga avokadon till butiken och klaga. I första hand har man då rätt att få en ny avokado. I andra hand pengarna tillbaka.

Det är också bra att syna och känna på de frukter eller grönsaker man köper. Men om det ändå visar sig vara fel på det man köpt ska man alltid klaga. I annat fall har butiken svårt att rätta till felet.

Bo Lång, vägledare, Konsumentverket

Läs också: Hjälp, det luktar unket i kylskåpet!


Vill du läsa fler artiklar som den här?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få våra erbjudanden – det är gratis!

Mest lästa artiklar