Rätt belysning gör dig piggare

Fruktar du det kommande vintermörkret? Mörkret kanske gör dig lätt deprimerad? Vi i Villas nya belysningsexpert Monica Säter ger dig här några konkreta tips för hur du kan må bättre under vinterhalvåret!

Monica Säter är avdelningschef för Ljusdesignutbildningen vid Tekniska Högskolan i Jönköping och forskar även vid Lunds Tekniska Högskola om sambandet mellan människa, rum, ljus och färg. Hennes hjärtefråga är hur vi kan skapa bra rum som är både hälsosamma och vackra genom att planera vår belysning. En fråga som är extra viktig för oss här upp i den mörka norden.

– Jag hoppas kunna inspirera Vi i Villas läsare till att lägga mer omsorg på sin belysning. Bra ljus är det som bäst passar brukaren, det vill säga dig själv. Utgå från ditt eget enskilda behov och hitta din relation till ljus, säger Monica.


Monica Säter är ny belysningsexpert på viivilla.se.

Dagsljus bästa botemedlet mot depressioner

Efter en i stort sett ganska trist sommar där piller mot depressioner började säljas tidigare än normalt är tips på hur vi under hösten och vintern kan må så bra som möjligt välkomna. Monica har ett säkert tips – dagsljus!

– Se till att vistas i dagsljus under dagen. Om det inte går i veckorna så använd helgerna till att vara ute. Dagsljus stimulerar människans hormonproduktion och får oss att må bra.

Om du har svårt att komma ut i dagsljus är det näst bästa att försöka få till en blandning av äkta dagsljus och artificiellt ljus, det vill säga elljus. Sitt gärna nära ett fönster under dygnets ljusa timmar.


Även hösten kan bjuda på vackra dagar.

Ha en naturlig dygnsrytm

Det är också viktigt att vi så mycket som det går håller oss till en naturlig dygnsrytm och inte hamnar ur fas. Att vara vaken på nätterna och sitta i elljus när vi borde sova påverkar vår hälsa negativt. Har du svårt att komma upp på morgonen är det bra att dra upp ljusnivåerna i rummet en stund innan väckarklockan ringer. Ställ en timer på en belysningskälla i sovrummet och låt det vara ljust en stund innan du går upp. Då ökar kortisolnivåerna och du vaknar till.

På kvällen ska du istället undvika starka ljuskällor för att låta kroppen gå ned i varv och ställa in sig på att sova. Skapa ett mjukt ljus genom till exempel mysiga värmeljus.

– Vi är alla olika så gå på det du själv tycker bäst om och försök hitta ett harmoniskt trivsamt ljus. Om du lägger omsorg på belysningen hemma motverkar det en stressig dag och du hjälper kroppen koppla av.

 

Söker du köpinformation, klicka här för att komma till Vi i Villas Köpguide!
Söker du hantverkare, klicka här för att komma till Vi i Villas hantverksguide!
Pinterest Instagram Print

Mest lästa artiklar