Boses designchef: Så ser vår hemmateknik ut i framtiden

I framtiden har vi inga sladdar, färre apparater och mer trådlös kommunikation, menar Boses designchef Mike Laude i en exklusiv intervju, men poängterar samtidigt att det viktigaste i hans jobb är inte att förstå teknologin, utan att förstå människor.

Hemmateknikbranschen har under senare tid alltmer närmat sig modeindustrin. Ljudanläggningar och tv-modeller uppdateras allt oftare. Bärbara enheter är hetare än någonsin och tillbehören till dessa – som hörlurar – liknar alltmer accessoarer och lanseras numera i kollektioner med nya färger efter säsong och blir därmed en del av hur vi lever och vad vi vill utstråla. Men samtidigt som teknologin ska se mer och mer attraktiv ut ska den också smälta in så bra som möjligt i våra hem.

– Design handlar om empati, säger Mike Laude, chef för Bose Design Center.

Mike Laude leder en grupp på 30 personer på Boses Design Center, som är en del av Boses Research & Development-avdelning.

– När jag började på Bose för 17 år sedan fick jag ett mycket tydligt uppdrag från min chef, professor Bose, nämligen att jobba för att dels låta designen presentera teknologin på ett förenklat sätt, dels att framställa den så diskret som möjligt. Design i vår värld handlar om att förstå vad människor tänker och känner.

En betydande del av Boses designprocess är alltså just att besöka vanliga människors hem och studera deras beteenden. För vi lever inte alltid som vi lär. Mike Laude säger:

– När vi ber människor beskriva hur de använder sina hemmateknik säger de en sak. När vi sedan studerar hur de faktiskt beter sig, visar sig en helt annan verklighet. Just nu har vi ett designteam i Amsterdam som bor och lever som vanliga konsumenter – just för att få insikt i det europeiska sättet att leva.

Och tydligen finns en hel del skillnader i preferenser mellan invånarna i våra olika världsdelar. I Europa har vi generellt en högre designmedvetenhet, menar Mike Laude, och exemplifierar med att när man väljer bil i USA handlar det ofta mer om prestanda eller bensinförbrukning, medan i Europa tenderar design vara en av de mer avgörande faktorerna för köpbeslut.

Mike Laude påpekar att det också finns variationer i preferenser mellan länderna inom Europa; när det kommer till till exempel färgsättning av hörlurar föredrar vi här upp i norr tydligen klara och mer krispiga färger än vad man gör i sydeuropa. På så sätt måste även företag som Bose hänga med i modetrenderna:

– Jag träffade nyligen en kille som berättade att han hade 16 olika modeller på hörlurar – för att kunna matcha varje outfit. Det finns ju till och med mössor som är utformade med ett uttag för hörlurar – så visst är vi en del av modeindustrin idag, säger Mike Laude.

Men när det kommer till ljud och underhållning i hemmet är vi ganska många som är känsliga för sådant som inte riktigt smälter in. Mike Laude påpekar att det första man packar upp ur kartongen när man köpt en ny tv är ofta en stor klump med sladdar som ska ta vägen någonstans. Detta är också en av framtidens utmaningar, menar Mike Laude:

– Det är fult med sladdar! Man vill inte ha sladdar. I framtiden kommer vi troligen att ha kommit runt sladdproblemet, vi kommer att släppa våra fasta telefonlinjer och allt större mängd media kommer att streamas. Vi kommer troligen ha ett väldigt lågt “hardware footprint”, det vill säga, vi kommer att ha ett färre antal apparater, fler möjlighet att få apparaterna att kommunicera med varandra och mer trådlös kommunikation. En avancerad tv idag är inte bara en dyrgrip, utan ska också helst leva ett antal år. Så när vi tittar på till exempel formen av en ny tv måste vi hela tiden tänka på hur utseendet av just denna apparat uppfattas om 10 år. Framtiden jobbar vi med hela tiden.


Vill du läsa fler artiklar som den här?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få våra erbjudanden – det är gratis!

Mest lästa artiklar