Det där med trender är kanske inget man skulle vilja bry sig om. Men så enkelt är det inte. Trender är det som redan är. Det är vad som finns i butikerna, det som möbeltillverkarna gör, kläderna vi klär oss i.
Stefan Nilsson är en av Sveriges duktigaste trendanalytiker och arbetar på det egna företaget Trendgruppen. Han har tidigare varit marknadschef på Svensk Form men den mediala karriären började som trendspanare på radio Stockholm. Det här är hans analys av året starkaste trender.
– Det korta svaret är att trend är något nytt som vi vill ha och/eller uppleva. Trend går ofta i cykler som till exempel minimalism och maximalism. Trend behöver inte vara logisk – jag menar, varför hoppade vi bungyjump i början på 90-talet? säger Stefan Nilsson.
Viken är din personliga favorit-trend?
– Min egen favvo-trend…hmm, jag fascineras av det som är lite galet. Jag vill inte nödvändigtvis ha det hemma själv men jag blir intresserad av det. I år kommer vi att få se massor av trämöbler i furu där man ser kvisthålen. Fascinerande, men jag vet inte om jag vill byta ut mina lackade köksstolar mot det…
Stefans trendspan inför 2008
Nostalgi
Det här är en riktigt stark trend. Den grundar sig i vår uppfattning av omvärlden som hotfull, det har att göra med allt från det politiska läget till klimathot och en annalkande lågkonjunktur. Allt detta ger oss osäkerhet och vi söker oss till det trygga och säkra – vår historia. Plötsligt börjar vi gilla mormors porslin och farmors möbler. Det påverkar även formgivningen som andas mycket 70-tal. Accentfärgen är orange, men det innebär inte att vi målar hela rum i denna färg – det räcker med en vas, en kudde, en liten grej.
Det rustika och folkloristiska
Det svenska, det folkloristiska blir åter efterfrågat. Samma faktorer som ovan gör att folklore blir rätt igen. Kurbitsmålningar och dess färger, den milda lite blågrå. Färgskalan är dämpad. Hantverk blir populärt och stickningstrenden består.
Ekofrågan
Ekofrågan blir allt viktigare. I synnerhet för företagen men också för oss konsumenter. Vi väljer fortfarande efter smak, så frågan är hur vi ska kunna välja efter ett mer ekologiskt synsätt. Valet för många blir närproducerat och då gäller detta allt, från närodlade tomater till möbler och textilier som tillverkas nära.
Blått
Ja, i år är allt blått som glimmar. Iittala satsar till exempel enbart på blått och svart i år. Blåa möbler och blå textilier kommer vi se mycket av under det kommande året. Det här syns också i modet.
Personliga
Nu är vi trötta på homestaging, att alla hem ser likadana och helt avpersonifierade ut. Det finns inget som säger något om vem som bor här… alla hem ser ut som lägenhetsannonser. Men nu kommer det personliga. Fyll ditt hem med fotografier på släktingar och vänner – sätt upp dem med en liten knappnål. Låt barnens teckningar och mannens försök på keramikkursen vara smyckena i ditt hem. Visa vilka ni är. Det här är er historia, era liv och era val.
Hit här också en trend med fototapeter, den nya trycktekniken gör det möjligt att trycka egna fotografier på barn och vänner på lakan och som fototapeter. Fast Stefan själv är inte så förtjust i just denna trend.
Köpinformation
Den blå byrån heter Hemnes, pris 1 995 kronor. Hemnes avlastningsbord svartbrun, 895 kronor. Hemnes sängstomme svartbrun, 160×200 cm, 2 345 kronor. Unni, virkad pläd flerfärgad, 249 kronor. Lersta golvlampa, 99 kronor. Allt från Ikea, www.ikea.se.
Myran-stolarna är köpta på Stockholms Auktionsverk. www.auktionsverket.se
Broderade kuddar från Rice. Finns bland annat på www.inreda.com.
Tvåsits-soffa från Norrgavel. Kolla också kuddarna helt rätt i orange. Pris från 23 000 kronor i björk. Mer information på www.norrgavel.se.
Metervaran Fredrika av designern Helen Trast finns i blandade mönster. Pris 39 kronor per meter. Finns på Ikea, www.ikea.se.
Fototapet Summer Brichwood, från Photowall. Pris 2 499 kronor, inclusive frakt och tapetklister. https://www.photowall.se/