Tre trender i höst och vinter

I höst och vinter blickar vi både framåt och bakåt. Inspirationen hämtar vi bland annat från resor, riter och renässansen.


Återanvändning, kvalitet och innovation är ledorden i höstens och vinterns trender. På höstens Formex-mässa berättade Lotta Ahlvar, vd på Svenska Moderådet, om tre tydliga trender. Hon kallade dem returism, retreat och re-renässans.

Returism har resande, orienten och tidigt 1900-tal som källa. Vi inreder med jordglobar, vackra väskor och gamla art deco-mönster. Känslan ska gärna vara lite lyxig och guld och silver används flitigt. Det är mycket slipat glas, skinn, kristall och pärlemor, och färgerna vi använder är varma röda och mörkbruna toner.

Retreat vänder sig istället mot de senare årens glamour- och mönstervurm och ger ett närmast sakralt och asketiskt intryck. Vi gör oss av med onödiga saker och uppmanas till eftertanke. Vitt och svart dominerar och inspirationen kommer från symboler och riter.

Den sista trenden, re-renässans, handlar om att återanvända gamla tekniker och design och skapa något nytt och spännande. Till exempel kan vi se gamla mönster återanvändas i nya sammanhang, eller en äldre design återkomma fast med en teknisk egenskap. Material blandas friskt och tyngden ligger på innovation, gärna med ekologisk hållbarhet i tanke.

Färgskalan sträcker sig från mörka varma toner, via metallic, till svala pastelliga färger. Rött och brunt, lila och grått i alla nyanser samt svart-vitt dominerar de olika trenderna.

Denna skål från SECCO – Treasures of Wasteland må på håll se ut som vilken skål som helst men den är faktiskt tillverkad av en gammal vinylskiva. I botten på skålen ser man etiketten som givetvis skiftar från skål till skål. Design Aki Kotkas. 379 kronor på adisgladis.se

Ekelund har tagit fram en miljövänlig diskduk av bomull och bambuviskos. Sveriges Textil och Modeföretag belönade dem med utmärkelsen Årets Tekoprodukt 2009. Pris cirka 69 kronor.

Inred med jordglober och gamla koffertar (eller köp nya i gammal stil). Returism utgår från äldre tiders resande. Foto Magnus Skoglöf, källa Stockholmsmässan.

Retreat är en antitrend till lyxen och överflödet. Rent, avskalat och utan onödiga saker. Foto Magnus Skoglöf, källa Stockholmsmässan

Vill du läsa fler artiklar som den här?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få våra erbjudanden – det är gratis!


Mest lästa artiklar