Satsa på ett tyngdtäcke – för bättre sömn och avslappning

En god natts sömn är inte längre en dröm. Ett tyngdtäcke kan hjälpa dig att sova både tryggare, djupare och bättre.

tyngdtäcke

Som att somna i en skön omfamning… Visst låter det härligt. Just så fungerar ett tyngdtäcke. Tyngderna i täcket skapar ett lätt och behagligt tryck mot kroppen, ungefär som om du fick massage. Det gör att hjärnan frigör må bra-hormoner som serotonin och oxytocin. Blodtrycket sjunker, andningen blir lugnare och du känner dig trygg. Samtidigt sjunker nivån av stresshormonet kortisol. Precis som en dröm, med andra ord!

Tyngdtäcke är inget nytt

De senaste åren har marknaden för tyngdtäcken fullkomlig exploderat, men det är egentligen ingen ny uppfinning.

Inom sjukvården har tyngdtäcken använts under många år för att behandla olika symtom som bland annat oro, ångest och depressioner. Men fler och fler läkare har också blivit övertygade om att ett tyngdtäcke faktiskt kan ha effekt på vanliga sömnproblem. När programmet ”Fråga doktorn” i SVT provade täcket för tre år sedan konstaterade läkaren Karin Granberg att ”tyngdtäcken ökar tryggheten genom att det kommer nära kroppen. Det fungerar faktiskt!”.

Mot sömnproblem

Intresset för tyngdtäcken hänger självklart också ihop med att fler och fler har svårt att sova. För var tredje svensk är det långt ifrån en självklarhet att vakna utvilad. Ökad stress och oro påverkar vår sömn, och paddor och telefoner i sovrummet stör djupsömnen. Tanken att då kunna lägga ett täcke över sig och därmed sova bättre, känns som en slags quick-fix mot sömnproblem. Med ett tyngdtäcke slipper du också oroa dig för eventuella biverkningar från sömntabletter.

Idag går det att köpa ett tyngdtäcke för allt från några hundralappar till flera tusentals kronor. Sugen på att testa? Det finns några saker att tänka på.


ANNONS

Vi i Villa Julkalender

Läs också: 9 livsmedel som försämrar sömnen

Tyngdtäcke – tänk på det här

Vikten

Satsa på ett tyngdtäcke som har en vikt på 10–15 procent  av din kroppsvikt. För vuxna brukar man rekommendera ett täcke som väger mellan sex och tolv kilo.

Fyllningen i tyngdtäcket

Det är sällan dun eller fibrer i ett tyngdtäcke, utan ofta används mikropärlor eller plastpellets. Dessa fylls i små fack i täcket, och ju flera fack som används, desto jämnare blir viktfördelningen. Dyrare tyngdtäcken använder flera små fack, billigare täcken brukar använda färre fack.

Materialet

 Det ska bara bekvämt och inte skava. Använd helst ett påslakan utanpå, det är lättare att tvätta än själva täcket.

Tänk på att: Barn under tre års ålder ska inte använda tyngdtäcke. Det är viktigt att barnet själv kan ta av sig täcket utan problem.

Andra knep för att sova bättre:

  • Se till att det är mörkt, tyst och svalt där du ska sova. Idealtemperaturen är så lite som 14–18 grader. 
  • Skippa både klockan och mobilen i sovrummet. Det kan öka stressen att titta på klockan och se hur tiden för sömn minskar, eller veta hur lång tid det är till du ska stiga upp. Mobilen stör sömnen med sina olika ljud. Om du behöver mobiltelefonens alarm för väckning, ställ in ett tyst läge på den under natten.
  • Ligg inte sömnlös länge i sängen. Gå upp ur sängen om du inte har somnat efter en halvtimme. I stället för att ligga vaken i sängen kan du göra något stillsamt, till exempel läsa eller lyssna på avslappnande musik. (Källa: 1177)

Läs också: Trassel med sömnen? Du är inte ensam!


Vill du läsa fler artiklar som den här?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få våra erbjudanden – det är gratis!

TV: Redaktionens bästa klipp!

Mest lästa artiklar