9 livsmedel du alltid bör ha i köket

Här är listan på basvaror att ha hemma, så du aldrig står handfallen när det är dags att laga mat.

Det kan vara stressigt att alltid ha hushållet igång för fullt, särskilt om familjen är stor och det samtidigt finns ett jobb som måste tas om hand. Måltiderna är ofta ett stressmoment för många: Vad ska vi äta? Och vad behöver vi handla?

Här är listan på 9 livsmedel du alltid bör ha i skåpen, som hjälper dig att sätta ihop en måltid. 

9 livsmedel du alltid ska ha i skåpen

 

1. Grekisk yoghurt

En genial ”uppfinning”, då mjölkprodukten kan användas från morgon till kväll. Du kan äta den till frukost med lite frukt eller müsli, den kan användas i dressingar, dippsåser, matiga såser och passar utmärkt som en liten hälsosam efterrätt.

2. Ägg

Det ultimata tillskottet av proteiner som dessutom innehåller olika vitaminer och mineraler. Ägg lämpar sig som en del av en god, mättande frukost, men kan också vara perfekt att ha till hands om du är sugen på en enkel omelett till lunch. 

3. Frysta bär

Kom ihåg att många bär behöver kokas innan du äter dem, men annars är bär som hallon och jordgubbar nästan oumbärliga i frysen. Du kan till exempel göra en utsökt smoothie med yoghurt och honung.

4. Konserverade tomater

Finns i många varianter: ekologiska, kryddade – och du kan aldrig ha för många. Se till att alltid köpa 3–4 burkar för  då har du den viktigaste ingrediensen till pastasåser och många andra snabba och goda rätter.

5. Vitvinsvinäger

Kan användas i alla hemgjorda dressingar (till exempel med olivolja och citron). Den är perfekt att ringla över kyckling och sallad!

Läs också: Se upp! Så ska du inte tina köttet

6. Parmesanost

Ha alltid en god parmesanost (inte riven) i kylen. Den ger det lilla extra till köttfärssåsen eller salladen. 

7. Pasta och ris 

Se till att det aldrig tar slut på pasta och ris. Det är en bra idé att växla mellan vit pasta och fullkornsvarianter, så se till att det inte bara finns vita pastaskruvar och vitt ris i skåpet. På samma sätt kan du också variera mellan mer lyx och budget, köp ett lager av den billigare pastan och använd den till vardags, och använd en dyrare variant till lördagsmiddagen! 

8. Rapsolja 

Den mildaste och mest neutrala oljan av dem alla. Den är bra att ha när du ska baka och göra dressingar. 

9. Buljong 

Ha alltid buljongtärningar hemma. Det kan göra den tristaste soppan eller såsen välsmakande. Grönsaksbuljong kan ge smak åt soppan när du inte har så många grönsaker att använda, och det fungerar också som en perfekt krydda till grytan! 

Källa: Real Simple/Idenyt.dk

Pinterest Instagram Print

Mest lästa artiklar