Sveriges vackraste villa 2010 ligger i Boden

PRESSMEDDELANDE 2011-01-28 Familjen Niledes villa i Sandträsk, 4 mil nordväst om Boden, är vackrast i landet. Vinnaren korades bland totalt 354 tävlande bidrag från hela Sverige och utsågs av en jury från Sveriges största tidning Vi i Villa och Solhaga Garden. Totalt fick tävlingen in 90 000 röster.

– Denna genuina industrimagnatvilla är en nyväckt norrlandspärla, säger Stina Abenius, chefredaktör på tidningen Vi i Villa.

Låg osåld i 4 år – till ett fyndpris

För 10 år sedan bodde de nuvarande ägarna och de då nyblivna föräldrarna, Jennie och Daniel Nilede, fortfarande i Skåne. Längtan till naturen, fjällvandring och fiske ledde till att de hyrde ett hus i motsatt landsända. Efter att de väl provbott i den norrländska stillheten fanns ingen återvändo. När de fick syn på Sveriges vackraste villa, hade den legat osåld på nätet i fyra år. Den 400 kvadratmeter stora villan kostade 620 000 kronor – en spottstyver jämfört med priserna i Skåne.

– Det räckte med att se huset första gången, vi blev förälskade. Av läget, av hur ljuset ramlade in genom fönstren. Vi kunde inte tro att priset var sant, säger Jennie.

Den vackra villan har också en spännande historia. C.O. Bergman, industrimagnat och ägare till Gällivare-gruvorna, var både arkitekt och förste ägare till huset under slutet av 1800-talet. Han valde platsen för det vackra läget vid sjön Sandträsk strand där marken var gynnsam för odling, för bland annat potatis. På gården hade man också 80 fjällkor.

– Ibland när vi är ute på sjön och ser huset på håll säger vi: ”Vilket hus! Tänk om man kunde få bo där”. Sedan tittar vi på varandra och säger ”Men det gör vi ju!”

Familjen Nilede vinner, förutom äran, ett presentkort på 45 000 kronor från Solhaga Garden. Fyra andra pristagare belönas med varsitt presentkort på 1 500 kronor, de är:

• Caroline Garpvall, Helsingborg
• Per Mattson, Sundbyberg
• Stina Näslund, Sollefteå
• Eva Ahlström, Västervik

Om tävlingen

Tävlingen Sveriges vackraste villa, som utlystes i tidningen Vi i Villa under hösten 2010 för andra året i rad, uppmanade villaägare att ladda upp exteriörbilder av sina hus på viivilla.se. Tävlingen bestod av totalt 354 villor och fick in 90 000 röster. Vinnarna utsågs av en jury från Vi i Villa och Solhaga Garden. Övriga tävlingsbidrag finns att se på foto.viivilla.se

För mer information om tävlingen, vänligen kontakta:

Stina Abenius, chefredaktör tidningen Vi i Villa
Tfn: 08-731 29 73, mobil: 070-799 79 36
E-post: stina.abenius@viivilla.se

Annethe Grimborg, marknadschef tidningen Vi i Villa
Tfn: 08-731 29 36, mobil: 070-238 71 48
E-post: annethe.grimborg@viivilla.se

För ytterligare bilder vänligen kontakta:

Ulrika Engellau, presskontakt Agency
Tfn: 070 915 23 63
E-post: ulrika.engellau@agency.se

Tidningen Vi i Villa utkommer tio gånger om året och distribueras gratis till samtliga Sveriges villahushåll, för närvarande strax över två miljoner. Viivilla.se besöks av 100 000 unika besökare per vecka. Tidningen och sajten utges av Bonnier Publications AB och ingår i Bonnier Magazine Group, som dotterbolag till Bonnier Publications A/S. Förlaget omsätter över 300 miljoner kronor och har 112 anställda i de nordiska länderna.

Vill du läsa fler artiklar som den här?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få våra erbjudanden – det är gratis!

Mest lästa artiklar