Villatrender

PRESSMEDDELANDE 2012-03-05 Aprikosfärgat ute och lattefärgat inne
– svenska villaägare oeniga med inredningsexperterna I år ska vi enligt inredningsexperterna inreda våra hem i aprikosfärgat och mintgrönt och vi ska detoxa både hemmet, vår Facebook och oss själva. Men villaägarna håller inte med. Enligt dem är lattefärgat, fondvägg och jacuzzi trendigt. Det visar resultatet från Vi i Villas senaste Villapanel som handlar om trender i och utanför villan.


– Det är intressant att se att de inredningstrenderna är långlivade i de svenska hemmen. Det tar lång tid innan nya trender får fäste och vad svenska villaägare faktiskt tycker är snyggt skiljer sig i många aspekter från vad experterna anser är trendigt och ”rätt”, säger Stina Abenius, chefredaktör för Vi i Villa.

Varje år uttalar sig inredningsexperter om hur vi ska inreda våra hem, tips och råd som påverkar oss i våra val. Resultatet från Vi i Villas senaste Villapanel, där över 4 000 svenska villaägare har svarat på frågor om trender i och utanför villan, visar tydliga skillnader i vilken utsträckning kvinnor och män påverkas. Sju av tio kvinnor (72 procent) påverkas helt eller till viss del av inredningsexperternas tips och råd när de ska inreda sitt hem. Motsvarande siffra bland männen är 50 procent. Sju procent av kvinnorna och 19 procent av männen tänker inte nämnvärt på inredningen i sitt hem utan väljer möbler och saker för att de är praktiska.

Villaägarna fick även svara på vad som är trendigt i år. Frågorna var bland annat uppdelade i ”flipp” och ”flopp” för att indikera vad som är inne respektive ute. Resultatet visar att är ljust och fräscht-trenden fortfarande är stark, 93 procent tycker detta är ”flipp”. Däremot är New England-stilen helt ute enligt svenska villaägare. En klar majoritet (72 procent) tycker denna inredningsstil är en ”flopp”.

Doftljus och divansoffa – en vattendelare
Kvinnor och män är eniga om mycket gällande inredningen. Både bastu och jacuzzi något som majoriteten gillar, 56 procent män och 53 procent kvinnor tycker bastu är en ”flipp”. Över hälften, 52 procent män och 53 procent kvinnor, tycker att jacuzzi är en ”flipp”. När det gäller divansoffa och doftljus går däremot meningarna kraftigt isär. Knappt hälften, 43 procent av männen och en klar majoritet, 60 procent, av kvinnorna tycker att divansoffa är ”flipp”. Även doftljus tilltalar kvinnor mer än män, 52 procent av kvinnorna och 37 procent av männen tycker doftljus är en ”flipp”.

Teppanyakihäll ute och utekök inne
Det mest otrendiga man kan ha enligt de svenska villaägarna är vattensäng, endast tre procent tycker det är en ”flipp”. Den omdebatterade teppanyakihällen är också ointressant i de flesta villor, majoriteten (64 procent) tycker den är en ”flopp”. Utekök är däremot något som villaägarna tycker är positivt, 62 procent tycker det är ”flipp”.

För kommentarer och ytterligare information kontakta:
Stina Abenius, chefredaktör på tidningen Vi i Villa
Tfn: 08 731 29 73, mobil: 0707997936
E-post: stina.abenius@viivilla.se

Hela rapporten i pdf – klicka här!

Om villapanelen

Totalt har 4 574 villaboende från 20 år och uppåt deltagit i undersökningen. Fler siffror följer nedan. Villapanelen är den första oberoende och opolitiska panelen som speglar villaägarnas åsikter inom olika områden. Det är en återkommande undersökning inom olika aspekter i villalivet och initiativtagare är Vi i Villa, Sveriges största tidning med en räckvidd på ca 2 111 000 läsare. Stina Abenius är chefredaktör och tidningen distribueras gratis tolv gånger per år till samtliga villahushåll i Sverige. Den gedigna kunskapen om och kontaktytan med villaägaren leder till intressant, rolig och viktig information. Se även viivilla.se

Vill du läsa fler artiklar som den här?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få våra erbjudanden – det är gratis!


Mest lästa artiklar