Vid all handel av lösa saker, som säljs av en näringsidkare till en privatperson, gäller konsumentköplagen. Som lösa saker räknas även alla slags växter och fröer. Lagen ger kunden tre års skydd mot ursprungliga fel, men det är kunden, som ska göra sannolikt att felet funnits redan vid köpet.
Ett gott råd, till alla som köper växter, är därför att spara kvitton med växtnamn, skötselråd och planteringsinstruktioner. Har man följt alla anvisningar och växten ändå dör, är chansen då mycket större att kunna reklamera med framgång.
I konsumentköplagen står det att en vara är felaktig om den inte är tjänlig för sitt ändamål. Omtolkat till växtvärlden innebär det att en handelsträdgårds växter bör vara härdiga i omgivningarna.
Många handelsträdgårdar lämnar en speciell garanti, vanligtvis under tre månader, utöver det skydd som konsumentköplagen ger. Då är det säljarnas uppgift att bevisa att garantin inte gäller, om de ska slippa att gottgöra missnöjda kunder.
Vid vissa tvister, främst när det gäller betalning och felleveranser, kan man göra en anmälan till Allmänna Reklamationsnämnden. Där handläggs ärendet, vilket kan ta upp till ett halvår, och sedan får man en rekommendation, som handeln brukar följa.
Foto Blomsterfrämjandet/
Sweed Björn Höjdrup
Foto Blomsterfrämjandet/
Hörnhems
Ampelpensé, ’Purpel Rain’
Foto Blomsterfrämjandet/
Weibulls
Ursprungslandet viktigt
När vi gick med i EU, fick vi inte ha klimatanpassning som krav för import. Det har fått till följd att övriga EU-länder exporterar växter hit utan att vi vet om de passar här. Ansvaret vilar helt på försäljare och företag, som handlar med växter, och det är upp till oss konsumenter att ställa krav. Om man medvetet säljer växter, som inte klarar traktens härdighetskrav, måste man informera om det.
Det finns ett säkert sätt att köpa växter, som är producerade från svenskt växtmaterial, och det är att köpa E-märkta plantor. E-märkningen innebär att de har tagits fram av en expertgrupp vid Elitplantstationen och bedömts som bättre i fråga om härdighet, växtsätt eller sundhet än annat jämförbart växtmaterial.
När växterna inte håller det som lovats:
• Kontakta försäljaren och diskutera problemet.
• Kommunernas konsumentvägledning kan ge information och hjälp vid tvister.
• Allmänna Reklamationsnämnden, www.arn.se 08-555 017 00 (kl 9–12).
• Vid köp från annat EU-land: www.konsumenteuropa.se 08-429 07 80.