Telefoni – en ren djungel

Traditionella val eller välja nya uppstickare för telefonerandet? Valen är många när telefonoperatör ska väljas för telefonen i hemmet, och ska det vara en telefon eller ska det vara ett headset kopplat till datorn?

Visst var det enklare med telefoni förr, en leverantör och ingen prisdiskussion. Så här mycket kostar det, punkt. I dag finns det över fem miljoner fasta teleabonnemang i Sverige och drygt två hundra olika abonnemangsformer för att ringa beroende på geografisk plats, boendeform, familjesituation och nära nog humör. Men även när man sorterat bort de operatörer som bara verkar på ett visst geografiskt område finns det troligtvis många möjliga val kvar. Kommunikationsmyndigheten PTS bevakar områdena elektronisk kommunikation och post i Sverige. En del av PTS arbete är att kontrollera teleoperatörerna och se till att konkurrensen på telefonimarknaden fungerar bra. På deras webbplats finns mycket information och jämförelser av de olika operatörernas utbud.

– Vi sammanställer den information som operatörerna skickat till oss men vi utövar ingen kontroll på det sättet, utan vi kontrollerar så de prisuppgifter som de lämnat till oss stämmer med de som du hittar på deras egna webbplatser. Det är först när operatören missköter sig som myndigheten kan gripa in. Men oftast sker det en naturlig självsanering på marknaden i de fall där någon operatör inte håller vad de lovar, säger Olof Bjurö, enhetschef på konsumentavdelningen PTS.

Och visst har konkurrensen förändrat priserna positivt men konkurrensen gäller fortfarande inte för nyinstallationer när du bygger ett nytt hus, här är du fortfarande oftast hänvisad till Telia för att få kabeln in till huset. Men efter det är du fri att byta om du vill.

– Visst är Telia en stor dominant när det gäller nyinstallation men det kan vara värt att kontrollera om det finns ett stadsnät som kan hjälpa till, eller andra alternativ, som till exempel kabel-TV.

Se över dina behov när du nyinstallerar 

Ska man nyinstallera kan det även vara värt att titta lite på framtida behov och tekniker. Det kanske är lika bra att få TV, internet och telefon på samma gång. På många orter, framförallt glesbefolkade, satsas det mer på trådlös teknik i dag istället för koppartråd.

– Även Småland får mer trådlöst efter stormarna. Koppartråd är dyrt att underhålla och man kan få ut mycket av den trådlösa tekniken.

Det finns två sorters fast telefoni i dag. Vanlig traditionell telefoni när du använder telenätet via ditt telejack och sedan finns det IP-baserad telefoni som använder andra tekniska lösningar. Då får du din telefoni via bredbandsnätet, kabel-TV-nätet eller Internet.

Den tekniken har oftast lägre kostnader för telefonin men kan ha sämre funktion vid strömavbrott. Likaså kan det finnas svårigheter att använda trygghetslarm eller att nå SOS Alarm. Själva brukandet av IP telefoni är lika enkelt i dag som vanliga telefoner och med många system kan du i dag använda vanliga telefoner, fasta och trådlösa. Samtalskvaliteten är för det mesta bra, men den beror givetvis på vilken internetuppkoppling du har. 

Kombinera olika leverantörer 

Kostnaden för själva ringandet med den traditionella telefonen består av två delar, abonnemanget och samtalen. Men det innebär också att du kan ha en leverantör av själva abonnemanget och ringa med en annan operatör genom förval eller genom prefix, en kod före telefonnumret. Men du kan inte få förval och eller prefix från alla operatörer.

Utbudet här är enormt och valet av operatör och abonnemangsform beror helt på dina behov. Telepriskollen, som drivs av PTS och Konsumentverket, hjälper dig att få information om olika avtal inom fast telefoni. I ”Avancerad kalkyl” kan du räkna ut vilken månadskostnad olika avtal ger just dig. I ”Prislista” kan du se alla tillgängliga avtal. Där kan du sortera avtalen efter månadsavgift, abonnemangsavgift, öppningsavgift och samtalsavgift. Du kan också få mer detaljerad information om samtliga avtal.

Priser och teknikmöjligheter rent geografiskt ändras hela tiden och konkurrensen mellan operatörerna är hård så det bästa är att använda sig av dagsfärsk information via operatörerna och via prisjämförelsesajter för att hitta det erbjudande som passar just dig.

Oavsett teknikval och val av abonnemangsform kan det också vara värt att väga in hur operatörens kundtjänst fungerar innan du gör ditt val. Ring och se hur lång tid det tar att komma fram och hur du blir bemött.

Länkar: 

  • www.pts.se
  • www.telepriskollen.se
  • Via https://www.ktib.se/Lankar-och-bra-att-veta/Lankar-till-prisjamforelsewebbplatser hittar du flera prisjämförelsesajter.

 

Pinterest Instagram Print

Mest lästa artiklar