Varning! Här är företagen som toppar skamlistan!

Vilseledande fakturor, sena återbetalningar och undermålig kundtjänst. Det är klagomål som har haglat över vissa företag i år. Här är de som fått flest anmälningar hos Konsumentverket – flera är stora jättar att se upp med!
skamlistan

I veckan presenterade tidningen Råd & Rön sin årliga Skamlista över de företag som fått in flest anmälningar mot sig hos Konsumentverket. I toppen av listan hittar vi flera stora telekombolag, som anmälts för bland annat sitt dåliga kundbemötande. Här redovisar vi sju av företagen på listan. 

Här är företagen som toppar Skamlistan!

1. Svenskt Fordonsskydd Ltd

Företaget som fått flest anmälningar i år – hela 934 stycken – och som även var med på förra årets lista, heter Svenskt Fordonsskydd. De skickar ut erbjudande om fordonsgarantier som för många uppfattas vilseledande, då de ser ut som fakturor. Även om man inte haft något att göra med företaget tidigare, har man fått hem brev om att förlänga sin garanti hos dem, vilket har retat upp många.

2. Telia

Problem med kundtjänsten, och svårigheter med att säga upp sitt avtal, är vanliga klagomål bland de 513 anmälningar av Telia som gjorts till Konsumentverket. Kunderna har också varit missnöjda med att det som Telia sagt i sina försäljningssamtal per telefon inte stämt överens med den efterföljande bekräftelsen på avtalet. 

3. Tele 2

Ett annat telekombolag med bristande kundtjänst är Tele 2. Bland de 263 personer som har anmält företaget har många haft problem med att komma i kontakt med dem.

4. Allente

När Canal Digital och Viasat gick ihop 2020, bildade de tv- och bredbandsföretaget Allente, som snabbt samlat på sig klagomål. Bland de 252 anmälningar som gjorts finns berättelser om missvisande säljsamtal, problem med uppsägningar av avtal, och lång väntetid hos kundtjänsten. 

5. SAS

Pandemin ledde till väldigt många inställda flyg 2020 som SAS hade svårt att betala tillbaka i tid, och 214 personer har under året anmält att de inte fått sina pengar tillbaka. Flygbolaget har i dagsläget dock återbetalat det mesta från förra året, och Konsumentverket har därför lagt ner ärendet mot SAS.

6. Telenor

Ytterligare ett telekombolag med kundtjänstproblem är Telenor, som fått 205 anmälningar mot sig.  

7. Viaplay

Tv-streamingbolaget Viaplay har fått 186 anmälningar, efter att de sagt upp vissa kunders abonnemang och erbjudit dem ett nytt, motsvarande till ett högre pris, vilket gjort att de känt sig  lurade. 

Se upp med värderingar av bilen!

Några andra som hamnat högt på Skamlistan under året var sajterna Bilprisinfo och Bilkontroll. De har utfört bilvärderingar till väldigt höga priser, som de inte varit öppna med i förväg. Båda sajterna har dock lagts ned, varför vi har valt att inte nämna dem i listan ovan. Men det kan vara värt att vara uppmärksam på liknande företag, och googla efter kundomdömen, om du funderar på att värdera bilen. 

Om Skamlistan

På Råd & Röns Skamlista 2021 finns de företag som fått in flest anmälningar mot sig hos Konsumentverket mellan 1 januari och 31 oktober i år, och som Konsumentverkets jurister har öppnat ett tillsynsärende mot.

Källa: Råd & Rön

Läs också: Så skyddar du dig mot nätbedrägerier

Pinterest Instagram Print

Mest lästa artiklar