Jag beställde ett par skor på nätet som såg fina ut på bilden, men i stället fick jag hem en handväska. Jag vill såklart ha pengarna tillbaka men får inte tag i företaget, de svarar varken i telefon eller på mejl. Vad ska jag göra?
Susanne
Svar: Bra att du har skrivit till företaget – även om de inte svarar kan du behöva bevisa att du har gjort det som krävs av dig. Spara därför alltid en kopia av ditt mejl eller brev.
I första hand har du rätt att kräva att du får de skor som du har beställt, men eftersom du har beställt dem via en hemsida har du också rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från att du tog emot paketet.
Om företaget inte svarar, försök ta hjälp av din bank/kreditgivare. Har du betalat med ett kreditkort eller faktura skyddas du av konsumentkreditlagen, och då finns möjligheten att ställa samma krav på din kreditgivare/bank som du gör på företaget och använda dig av invändningsrätten.
Läs mer om att klaga på en vara på Hallakonsument.se och om kreditköp hos Konsumenternas bank- och finansbyrå.
Katarina Luukkonen, rådgivare på Konsumentverket
Läs också: Hur mycket är din Ikea-möbel värd?