”Spisen och frysen trasiga vid tillträdet – vems ansvar är det?”

Läsarna upptäckte att spisen och frysen var trasiga när de flyttade in i sitt nya hus. Är det de eller säljarenssom ska betala för nya vitvaror?

frysen la av

Fråga: När vi fick tillträde till vårt hus funkade inte spisen, sedan la frysen av. Vad kan vi kräva av säljaren, och vem ska betala för vitvarorna? 

Irene

Läs också: ”Skadas rören av kokhett vatten?”

Svar: Om felet hade kunnat upptäckas vid en noggrann undersökning före köpet är det köparens ansvar. Felet var då  “upptäckbart”. Om det kunde ha förväntats av vitvarans ålder är det också köparens ansvar (vitvaror har en livslängd på tio år, men alla håller inte så länge).

Om värdet av vitvaran eller kostnaden för att laga den är så lågt att det inte påverkat huspriset är det också köparens ansvar. Så i många fall blir det köparens ansvar när vitvaror går sönder, eftersom värdet eller reparationskostnaden är låg i förhållande till huspriset. Det är bara när felet inte kunde upptäckas före köpet eller förväntas av ålder och dessutom påverkat köpeskillingen som säljaren har ansvar. Kolla med hemförsäkringen, den kan omfatta vitvaror som går sönder.

Magnus Bäckström, kundvägledare på Mäklarsamfundet

Se fler läsarfrågor här


Vill du läsa fler artiklar som den här?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få våra erbjudanden – det är gratis!

Mest lästa artiklar