Provkörd: Så bra är Kia EV6

Elektriska Kia EV6 har väckt en hel del uppmärksamhet, inte minst förra året då den utsågs till ”Årets Bil” av en internationell jury.
Men är modellen värd all uppståndelse? Och är det här en elbil som lever upp till kraven från svenska villahushåll?
Vi i Villa har provkört.

Kia EV6 provkörd

Billiga modeller och generösa garantier öppnade de första dörrarna för Kia på den svenska marknaden 1997. En tidig och tydlig satsning på elhybrider och laddhybrider blev sen en motorväg in i tjänstebilssektorn – och märket etablerades snabbt högt upp i försäljningsstatistiken.

Nu är det helelektriska bilar som står i fokus och modellen EV6 var först ut i en ny generation eldrivna modeller som ska ta den koreanska tillverkaren vidare. 

Bra komfort och låg bullernivå

När Vi i Villa provkör Kia EV6 under några dagar kan vi snabbt konstatera att – javisst – Kia är på rätt väg. Modellen, som kan beskrivas som ett mellanting mellan halvkombi och crossover, är rustad för alla typer av strapatser som familjeliv i villa kan innebära.

Bilen är dessutom trevlig att köra och komforten är bra. Testbilen har fyrhjulsdrift och 325 hästkrafter och är riktigt pigg, trots en tjänstevikt på 2 185 kilo. Kupén upplevs som luftig och modern, de stora skärmarna som dominerar intrycket ger tydlig information och bra överblick över alla funktioner, även om det tar en stund att lära sig reglagen. Vi sitter skönt i stolarna och njuter av låg bullernivå även i motorvägsfart.

kia ev6 provkörd

Snabbladdning och räckvidd

Kia EV6 är utvecklad i grunden för att vara helt eldriven, branschen pratar ibland om ”dedikerade elbilar”. EV6 är första Kiamodell att byggas på en elbilsplattform som kallas E-GMP. Den möjliggör bland annat snabbladdning med 800-voltsteknik, vilket betyder att det i gynnsamma fall går att ladda batteriet från 10–80% laddning på 18 minuter. Har man bråttom kan man ladda upp till tio mils räckvidd på bara 4,5 minuter när förutsättningarna är rätt.

Testbilen har en angiven maximal räckvidd på 506 kilometer – klart godkänt.

Godkända utrymmen

Kia EV6 får också godkänt för lastutrymme. Bakluckan sväljer 480 liter bagage med uppfällda baksäten (1 290 liter när man fäller). Här finns också ett förvaringsfack under lastgolvet som kan rymma laddsladdar och liknande och det finns ett utrymme fram i utrymmet under motorhuven på 20 liter.

Kia EV6 går att beställa med dragkrok och testbilen får dra 1600 kilo.

Kia EV6 – Sammanfattning

En bekväm elbil med bra utrymmen.

Plus: Komfort, körkänsla, räckvidd, snabbladdning, totalekonomi, utrustning.

Minus: Bakåtsikt.

Fakta: Kia EV6 325 AWD

Pris: Från 674 900 kr (+ GT Line-paket med sollucka 84 700 kr).

Motor: Elektrisk.

Effekt: 325 hk.

Räckvidd: Upp till 506 km (WLTP).

Kraftöverföring: Automatväxel, fyrhjulsdrift.

Längd/bredd/höjd: 4680 / 1880 / 1550 mm.

Bagagevolym: 480 l (1290 l nedfällt baksäte) + 20 l under framhuv.

Garantier: 7 års nybilsgaranti.

Skatt: 360 kr.

Visa mer
Visa mindre

Läs också: Kan man ladda elbilen utan laddbox?


Vill du läsa fler artiklar som den här?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få våra erbjudanden – det är gratis!

Mest lästa artiklar