Vi i Villa testkör Toyota RAV4: Sofistikerad suv med stryktåligt DNA

Med över 10 miljoner tillverkade exemplar är Toyota RAV4 en av världens mest sålda suvar. Men vad är det som gjort den så populär under mer än ett kvarts sekel? Vi i Villa tog en provtur genom ett vintrigt Sverige för att hitta svaret.

Vi i Villa provkör Toyota Rav4

Den första generationen av Toyota RAV4 lanserades 1996 och det var en grovt tillyxad skapelse som såg dagens ljus. Men en smidig suv med hög markfrigång, fyrhjulsdrift och en robust framtoning – det visade sig vara ett framgångsrecept. 

Smidig suv med hög markfrigång.

I och med att nya generationer har lanserats under åren har RAV4 successivt blivit allt mer sofistikerad. Ett exempel är att Toyotas hybridteknik har integrerats i modellen, men utvecklingen har också inneburit exklusivare inredning, tjusigare design och bättre komfort.

Dock: Den ursprungliga känslan av en trygg och robust bil har hela tiden funnits kvar.

Toyota RAV4 Hybrid

Pris: Från 404 900 kr (GR Sport från 500 900 kr).
Motor: Bensin/elhybrid.
Systemeffekt: 222 hk.
Förbrukning, blandad körning (WLTP): 5,7 l/100 km.
Kraftöverföring: Automatväxel, fyrhjulsdrift.
Längd/bredd/höjd: 4 600/1 855/1 685 mm.
Bagagevolym: 580 l (1 690 l med nedfällt baksäte).
Dragvikt, bromsat släp: 1 500–1 650 kg.
Garantier: 3 års nybilsgaranti.
Årsskatt: 6 106–6 634 kr.

Visa mer
Visa mindre

Elhybrid med sportattribut

Testbilen är elhybriden Toyota RAV4 GR Sport. I stan är bilen lättmanövrerad i den täta trafiken. Hybridsystemet är trevligt och växlar sömlöst mellan el- och bensindrift. 

RAV4 har en lastvolym på 580 liter.

Vi packar bilen för att bege oss på en långresa norrut, det går lekande lätt tack vare en stor och bred baklucka och en lastvolym på 580 liter. På motorvägen går färden tyst (förutom vid kraftig acceleration när motorn väsnas oväntat mycket) och vi sitter bra på alla platser i bilen. 

När väglaget blir sämre – plogbilarna har tydligen inte hunnit med överallt – impo­neras vi av hur tryggt vi med hjälp av fyrhjulsdriften lyckas forcera det ut­manande underlaget. 

Trygg och trevlig teknik

Känslan av trygghet på vägen förstärks av att Toyota RAV4 har flera säkerhetssystem inkluderade i standardutrustningen, här finns allt från aktiva system som hjälper föraren att upptäcka och undvika faror till adaptiv farthållare. 

Användarvänligt multimediesystem.

Alla funktioner i bilen hanteras smidigt via ett multimediesystem som kan integrera mobiltelefonen via Apple CarPlay eller Android Auto. Vissa kan hanteras på distans via en app, till exempel kan klimatanläggningen aktiveras inför färd så att man får sätta sig i en varm bil. 

Sammanfattning

+ Stabila egenskaper i dåligt väglag.
+ Stor baklucka som gör bilen lättlastad.
+ Bra komfort och utrustningsnivå.
– Högt motorljud vid acceleration.

Läs också: Provkörd: Så bra är Kia EV6


Vill du läsa fler artiklar som den här?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få våra erbjudanden – det är gratis!

Mest lästa artiklar