Orolig för coronaviruset? Här är psykologens bästa råd

Hur hanterar man sin oro för covid-19 om man är i riskgruppen? Och är det sunt att läsa alla nyheter om viruset? Här svarar psykologen Anna Bennich Karlstedt på fem frågor.  

Psykologens bästa tips – så hanterar du din oro:

  • Vidta alla försiktighetsåtgärder som rekommenderas. 
  • Fortsätt leva ditt liv! Försök att hålla igång dina intressen så gott det går. 
  • Läs inte för mycket om viruset. Det här hjälper inte dig och din oro. Försök att göra andra sysslor/aktiviteter istället. 
  • Ta hjälp av din vårdcentral eller en psykolog om du upplever att du inte kan hantera din ångest och oro. 
  • Flytta ditt fokus – ladda ner mindfullness-appar och öva på att djupandas.  

 

1. Hur hanterar jag min oro för coronaviruset om jag är i riskgruppen?

– Man får komma ihåg att om man är i riskgrupp så är det naturligt att känna oro. Det första steget är att vidta alla försiktighetsåtgärder som rekommenderas. Men om oron upptar alldeles för mycket blir mitt råd att tänka över vad det finns omkring dig som du kan fokusera på istället. Kanske är det umgänge med dina barnbarn via telefon eller surfplatta? Tycker du om att träna och röra på dig, gå ut på promenader om det är möjligt, eller motionera hemma. Hitta olika intressegrupper på nätet där du kan ägna dig åt andra saker är några tips. 

 

2. Hur hanterar jag oron om jag är hypokondriker?

– Det här hotet är ju reellt, så lider du av hypokondri kan det kännas extra utmanande. Man googlar symtom och känner efter. De flesta pratar inte om något annat heller än det här just nu; död, virus, smitta och symtom. Här gäller det att försöka hantera din oro. Lyssna på nyheterna men sitt inte hela dagen och tänk på det här. Flytta oron från dina inre symtom till utanför dig själv. Se en spännande serie eller gå ut och gå raskt eller spring. Om du tar ut dig fysiskt så kommer tankarna inte åt dig lika mycket efteråt. Men ha också en förståelse för du har en extra känslighet för det här. 

 

3. Vad gör jag om jag upplever panikångest i samband med att tänka på coronaviruset?

– Om du har panikångestsyndrom så går det att behandla. Sök hjälp via din vårdcentral eller till exempel appen Kry, för remiss. Men upplever du mer klassisk ångest, som ett tryck över bröstet, då gäller det att definiera känslan. Att känna ångest är obehagligt men inte det minsta farligt. Det är stressystemet som slår på i kroppen. Registrera att du har ångest (vanliga symtom är tryck över bröstkorg, yrsel, illamående), påminn dig att det inte är farligt och kommer att klinga av, och ta sedan till strategier för att komma ner i varv. Det kan vara avslappningsövningar, ringa och prata med någon som kan lugna, röra på sig eller distrahera sig med andra aktiviteter man vanligtvis mår bra av.

 

4. Jag tycker det är obehagligt att fokusera på min andning, vad kan jag göra då?

– Om det är obehagligt att fokusera inåt på din andning kan du växla din uppmärksamhet utåt istället. Vad händer runt omkring dig just nu? Det kan kräva lite träning men det går att bli bättre på att skifta fokus. Du kan alltid ta hjälp av en psykolog om du upplever återkommande och starka ångestattacker. 

  

5. Är det sunt att läsa om coronviruset om jag är väldigt orolig? 

– Om du är väldigt orolig kan en strategi vara att begränsa intaget av alla skrämmande nyheter. Tillåt dig själv att se en presskonferens och ett nyhetsprogram på kvällen, och kanske läsa någon sammanfattning varje dag, men max två-tre saker per dag. Mer information än så behöver vi inte. All information hjälper inte dig, utan ger dig snarare bara en tillfällig känsla av kontroll. Träna på att fokusera på andra saker. Läs eller titta sedan på andra saker. Det finns annat i livet också.

 

psykologen Anna Bennich Karlstedt

Anna Bennich Karlstedt, psykolog.

 

Läs också: Sitter du i corona-karantän? Här är tips på saker att göra där hemma!

Pinterest Instagram Print

Mest lästa artiklar