Se upp för hantverkarstrul – förebygg de vanligaste fallgroparna

Hantverkare som inte dyker upp – eller kostnader som skenar. Många känner tyvärr igen sig. Vi pratade med "Mackan" Nylén, som ger råd för att minska risken för strul!

Hantverkarstrul

Mardrömshistorierna om hantverkartrassel är många, det visar inte minst mängden klagomål som strömmar in till Konsumentverket. Man har allt att vinna på att vara noggrann och skriva bra avtal. Vill hantverkarna inte skriva avtal finns anledning att bli misstänksam.

– Där måste man stå på sig, säger Fredrik Selrot, konsumentvägledare på Konsumentverket. 

Skriv också in datum för när arbetet ska påbörjas och vara slutfört, och kom överens om dröjsmålsavgift. Och framför allt: Betala inte i förskott! Håll inne med en del eller hela betalningen tills arbetet är klart.

I avtalet ska också stå hur ni ska stämma av eventuellt tillkommande arbeten. I sådana situationer kan det vara lämpligt att göra ett tilläggsavtal som justerar tidsplan och pris. Blir arbetet försenat eller aldrig kommer i gång, utifrån det ni avtalat, kan du ha rätt att häva avtalet, och ibland även få skadestånd för kostnader som uppstått på grund av förseningen.

När det blir fel

Ett vanligt problem är att firman man har anlitat i sin tur anlitar en underleverantör som inte gör sitt jobb, och att de sedan skyller ifrån sig på den. Men enligt lag är det den du slutit avtal med som är ansvarig, och den ska i sin tur åtgärda saken.  

– Ta bort känslobiten när du kommunicerar med hantverkaren. Försök hitta en lösning i neutral ton. Skriv mejl, dem kan du sedan hänvisa till vid en eventuell tvisteförhandling, säger Fredrik Selrot.

Fredrik Selrot, Konsumentverket
Fredrik Selrot på Konsumentverket.

Om hantverkaren anser sig vara färdig men du är tveksam till resultatet – låt en besiktningsman granska om det är fackmannamässigt gjort. Finns brister bör du reklamera. Konsumenttjänstlagen skyddar dig om du hamnar i en tvist!

Tips inför beställningen!

  • Be om offerter från olika hantverkare. Jämför vad som ingår i priset, kontrollera materialval och ifall de lämnar garanti på material och utförande. 
  • Kontrollera att hantverkaren är godkänd för F-skatt. Det är bl a ett krav för att få göra rotavdrag. 
  • Be om referenser från tidigare kunder om möjligt.
  • Var detaljerad i beställningen. Har du inte specificerat en viss färg, eller hur något ska byggas, har hantverkaren rätt att välja det billigaste materialet av godtagbar kvalitet, och bygga på enklaste vis.  
  • Be att få se behörighetsintyg. Det är särskilt viktigt för el- och VVS-arbeten. 
  • Be om företagets organisationsnummer, och stäm av med Kronofogden ifall de har skulder eller har gått i konkurs tidigare. Du kan också söka efter dem på Råd & Röns ”svarta lista”.
  • Kontrollera firmans försäkringsbevis, så att deras försäkring täcker allrisk och ansvar. 
Fast pris är en trygghet. Men framför allt – betala inte i förskott!

Skriv avtal!

Använd gärna avtalsmallen Hantverkarformuläret som finns att ladda ner på Konsumentverket.se

Konsumenttjänstlagen skyddar dig

Konsumenttjänstlagen kan ge dig rätt att reklamera en tjänst inom tio år efter avslutat arbete på fast mark. Finns det brister har du rätt att hålla inne en del av betalningen, kräva att felet åtgärdas, få prisavdrag eller häva avtalet.

Läs också: Fusket är utbrett – ”Lurad av hantverkare”

Hantverkarens råd till dig

”Mackan” Nylén, känd från Sommar med Ernst, ger sina bästa råd:

Foto: Gustav Kaiser 

1. Tänk till ett extra varv före beställningen så det inte blir stora ändringar. Kom gärna med inspirationsbilder och skisser så att hantverkaren förstår vilken känsla ni vill åt.  

2. Ge hantverkaren space så att hen kan utföra sitt arbete mer effektivt. Vill man vara med hela tiden och ha mycket dialog tickar timmarna lätt i väg.  

3. Det är bättre att anlita någon som kan hålla i hela entreprenaden än att anlita snickare, målare, elektriker och rörmokare separat. Då blir helheten bättre, med smidigare övergångar.  

4. Ha förståelse för att jobb kan vara svårberäknade, och att hantverkaren inte heller vill behöva gardera sig mot värsta tänkbara problem i offerten, då blir det dyrt. 

Ett rörligt pris kan bli billigare över tid, men då är det viktigt med transparens och att hantverkaren har fått goda rekommendationer. 

En budgetoffert med löpande timredovisning och fakturering är en bra modell, då får priset överstigas med max 15 procent. 

Tips!

Ladda ner broschyren ”Tips till dig som ska anlita hantverkare” från Konsumentverkets hemsida, där finns bra vägledning. 

Hit kan du vända dig

För gratis rådgivning kan du kontakta Hallå konsument, 0771-525 525, Hallakonsument.se, och konsumentvägledningen i din kommun.

Om du hamnar i en tvist med hantverkaren kan du göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för en bedömning. Det är kostnadsfritt.

Källa: Konsumentverket.se och Hallåkonsument.se

Den här artikeln publicerades ursprungligen 4 november 2021


Vill du läsa fler artiklar som den här?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få våra erbjudanden – det är gratis!

Mest lästa artiklar