Krönika: Solceller är inne

I regeringens budgetproposition i höstas finns en ny post som heter ”Energiteknik”. Satsningen syftar till att stimulera användning av energitekniker som är gynnsamma i ett klimatperspektiv, men som ännu inte är kommersiellt konkurrenskraftiga i jämförelse med på marknaden etablerade tekniker. Regeringen skriver att biogas och solceller är två tydliga exempel på sådana tekniker.

Solceller på krönikörens hustak. Foto Bengt Stridh.

Regeringen har avsatt 100 miljoner kronor för detta under 2009, varav 50 miljoner kronor beräknas gå till stöd för solceller. För 2010 beräknas anslaget till 122 miljoner kronor och för 2011 till 117 miljoner kronor.

Under 2005-2008 har det funnits ett statligt investeringsstöd för solcellsanläggningar. Man har kunnat få upp till 70% i investeringsstöd, men en viktig begränsning har varit att det bara varit för offentliga byggnader. Denna begränsning har uteslutit den stora privata marknaden. Det kan tyckas lite märkligt, för det är den privata marknaden som skulle dra störst nytta av ett solcellsstöd.

Detta är enkelt att förstå. En privatperson betalar idag minst ca 1,3 kr/kWh i rörliga elkostnader för elhandel och nätöverföring vid tecknande av ett nytt avtal. För varje kWh du slipper köpa genom att producera den själv sparar du alltså lika mycket som du betalar för den köpta elen. En industri betalar ett lägre elpris än vad du gör som privatperson och har dessutom krav på mycket kortare återbetalningstid när de gör en investering. För en industri är det därför ännu så länge inte så intressant ur ekonomisk synvinkel att investera i elproduktion med solceller. En elproducent måste producera elen till en mycket lägre kostnad för att kunna sälja den med vinst till oss konsumenter och därför är solelproduktion i Sverige i dagsläget helt ointressant för de stora elproducenterna som E.O.N., Fortum och Vattenfall.

Ett kommande stöd till solceller bör alltså rikta sig till privatpersoner också. Som privatperson har man inte så många miljövänliga sätt att producera sin egen el. Vindkraft har det problemet att mindre anläggningar är mindre effektiva än stora och inne i en stad, där de flesta bor, blåser det dåligt. Vindhastigheten har mycket stor betydelse för driftekonomin. En halverad vindhastighet innebär att du bara får ut en åttondel så mycket energi. Det är dessutom rätt knepigt att få bygglov för en vindsnurra i en stad, om man bortser från de allra minsta.

Här har solenergi en mycket stor fördel. Solenergi är väl spridd över hela landet och det är inga stora skillnader i möjlig elproduktion beroende på var du bor. Verkningsgraden är dessutom i stort sett lika bra för en liten anläggning som för en stor anläggning. Det finns med andra ord inga direkt tekniska nackdelar med att producera solel hemmavid. Sätter du solcellerna på ett hustak utnyttjar du dessutom ingen ny mark.

På ditt hustak kan du producera ungefär 100 kWh/m2 och år. Detta under förutsättning att taket är vänt relativt rakt mot söder, att taklutningen är ca 30-50 grader och att taket inte skuggas av träd, närliggande hus eller något annat.

En spännande tanke är kombinationen solceller och en el(hybrid)bil. En eldriven bil drar ungefär 2 kWh/mil. Låt säga att du har en elhybridbil och kör 1000 mil/år i eldrift för att åka fram och tillbaka till jobbet. Du behöver då 2000 kWh/år. Genom att sätta upp 20 m2 solceller på ditt hustak skulle du kunna producera denna el själv. Sedan du gjort investeringen skulle du därmed ha i stort sett gratis bilbränsle under solcellernas livslängd, som i Sverige är över 25 år! När det gäller driften av personbilar behöver vi alltså inte vara alltför oroliga. Solenergi har vi ett stort överskott av, det räcker både till elbilar och mycket mera.

Idag växer världens solcellsindustri i världen med 30-40% per år. Nu väntar vi på att det nya solcellsstödet enligt budgetpropositionen ska komma privatpersoner tillgodo också, så att soleltillväxten kan ta fart även i Sverige…

Källor

Budgetpropositionen. Utgiftsområde 21: Energi. Propositionen kan laddas ner här.  

TV: Redaktionens bästa klipp!
ANNONSSAMARBETE MED SKELLEFTEÅ KRAFT

Funderar du på laddbox? Så enkelt laddar du bilen hemma!

Har du en elbil, eller funderar på att skaffa? Då kan det vara dags att fundera på att installera en laddbox där hemma. Med en laddbox laddar du elbilen snabbt och säkert – och ser till att den alltid är fulladdad när du ska ut och köra!

Elbilar blir allt mer populärt och fler och fler väljer att skaffa en. Då uppstår också ett behov av att ladda hemma – med en laddbox är det precis det du kan göra. En laddbox passar till alla hus och kostar allt från ca 6 000 kr till 14 000 kr, beroende på fabrikat och tillval. Och fördelarna är många.

– Ungefär 90 procent av all laddning sker hemma, så det är en fördel att kunna ladda tryggt, säkert och ha möjlighet att kunna använda smart styrning för att optimera laddningen, säger Daniel Degerman, teknisk säljare på Skellefteå Kraft.

Daniel Degerman på Skellefteå Kraft.

I stort sett alla laddboxar på marknaden är kompatibla med alla elbilar och många har likvärdiga funktioner.

– Det kan vara bra att kolla upp vad som ingår i den box du funderar på, i vissa boxar ingår inte laddkabel till exempel. 

Brandfarligt att ladda i vanliga uttag

Något som är viktigt att tänka på är att du inte ska ladda direkt i vanliga eluttag. 

– Ett vanligt 230 volts-uttag är testat och godkänt för kontinuerlig belastning i en timme. Laddar man längre än så använder man inte sin elanläggning på ett korrekt sätt, vilket medför ökade brandrisker. Elsäkerhetsverket avråder från laddning i vanliga eluttag.

Tips!

Har du timmätt elavtal och/eller effektabonnemang? Ladda mellan kl 22–06 när priserna vanligtvis är som lägst!

Säker och trygg laddning 

Dynamisk lastbalansering är ett tillval till laddboxen. Med den kan du optimera laddningen mot övriga belastningar i din fastighet. 

– Det finns två olika typer av lastbalansering. Den statiska innebär att du kan schemalägga och ställa ner effekten manuellt. Och den dynamiska som innebär att boxen balanserar mot huvudsäkringen vilket minskar risken att säkringar går när du exempelvis kör tvätt- eller diskmaskin.

Med dynamisk lastbalansering får du en säker och trygg laddning och slipper oron att orsaka för hög belastning. Med en smart laddbox finns även möjligheten att schemalägga när din bil ska laddas, så att den är färdigladdad när du ska åka till jobbet på morgonen. 

– Det vanligaste är att folk väljer till den dynamiska lastbalanseringen. Då behöver man inte oroa sig, det bara funkar, säger Daniel Degerman.

Ladda både villa och bil med 100 % förnybar el 

Skellefteå Kraft erbjuder en ladda-hemma-lösning med stilrena laddboxar från svenska Charge Amps. Just nu kan du köpa en laddbox inklusive elavtal för 8 745 kr (pris efter 50 % grönt skatteavdrag. Avdraget görs direkt på fakturan). 

Vill du veta mer? 

Besök Skellefteå Krafts hemsida för mer information.

Mest lästa artiklar