Ta makten över skärmtiden

Fastnat i meningslöst scrollande, mobilspel och sociala medier?
– Skärmarna är beroendeframkallande, men det går att bryta mönstret, säger hjärnforskaren Katarina Gospic.

ta makten över din skärmtid

Orsakar skärmtiden ständiga konflikter och dåligt samvete? Då kan det vara dags att göra något åt saken. Om skärmarna tar för mycket fokus från annat och hela tiden pockar på uppmärksamhet så kan det vara skönt att begränsa tiden som de används. Vi frågade Katarina Gospic, hjärnforskare och författare till bl a boken Hjärnbalans – digital detox i en uppkopplad vardag, varför det är så lätt att fastna framför skärmarna.

katarina gospic skärmtid

Katarina Gospic.

– De triggar vårt belöningssystem. Spelifieringen av olika tjänster är till för att vi ska tycka det är kul. Det är beroendeframkallande, säger hon.

Om barnen har blivit beroende av sina mobiler bör man som förälder ta ett strategiskt beslut, menar Katarina: Vill vi utsätta dem för det här? 

– Att lägga ansvaret på barnen tycker jag är fel. Det är lite som att ge ett paket cigaretter till dem och säga att de inte ska röka, säger hon.

Tänk på att …

… det kan ta flera månader att ändra en vana! 

Så påverkas hjärnan 

Sömnsvårigheter, bristande koncentration, sämre läsförståelse och mindre fysisk aktivitet är några av följderna som Katarina Gospic nämner av att allt mer tid ägnas åt skärmarna, och det drabbar både barn och vuxna.   

– Bara närvaron av skärmarna i samma rum gör att man undrar vad som finns där, vilket gör en ofokuserad. Och när vi avbryts av notiser och meddelanden kan det ta upp till 25 minuter att återfå koncentrationen igen, förklarar hon.

En studie visade att när man minskade mobilanvändandet på jobbet, gav det positiva effekter även i hemmet, då partnern kände sig mer sedd och intimiteten ökade. 

Om man blivit skärmberoende, går det att träna upp koncentrationen igen?

– Ja, det vi tränar blir vi bättre på. Men om det går över en viss punkt kan hjärnan få permanenta skador. Det ser vi ju med utmattningssyndrom som uppstått av för mycket stress, där minnescellerna i hjärnan dör, säger Katarina. 

Vill man förändra familjens beteende är det klokt att börja med sig själv. Fundera över vad din skärmtid går åt till, är det nödvändigheter eller ändlöst scrollande på sociala medier? 

– Tänk på allt vad skärmtiden tar tid ifrån, som umgänge, rörelse och läsning, som du skulle kunna göra istället, säger Katarina.

Så minskar du skärmtiden, steg för steg

  • Få koll på ditt eget skärmbeteende. Använd ”Skärmtid” i Iphone och ”Digitalt välmående” i Android (finns under Inställningar). Här kan du överskåda din skärmtid, schemalägga skärmfri tid och begränsa hur mycket du får använda olika appar och webbplatser varje dag.
  • Stäng av onödiga push-notiser och ljudpling.
  • Radera tidsslukande appar. Vilka behöver du egentligen? Är det nödvändigt att ha kvar Facebook, om du känner att flödet är meningslöst? 
  • Flytta appar du vill behålla, men titta på mer sällan, bort från hemskärmen, för att höja tröskeln för slötittande.  
  • Lägg undan skärmarna så du inte ser dem. Inför mobilfria zoner i hemmet och ha ett mobilhotell där ni lägger undan mobilerna. 
  • Skaffa ett vanligt armbandsur och väckarklocka, så du inte behöver ha mobilen på dig, och med dig in i sovrummet. 
Visa mer
Visa mindre

Läs också: ”10 000 steg om dagen” är en myt! Så många steg ska du gå

Hjälpmedel för nya vanor

distraherad sissela nutley

Distraherad – Hjärnan, skärmen och krafterna bakom av Sissela Nutley, Adlibris,
209 kr.

nokia dumphone

”Dumbphone”, Nokia 105 mobiltelefon, Elgiganten, 249 kr.

mallhoppa väckarklocka

Väckarklockan Mallhoppa, Ikea, 99 kr.

mobilfängelse

Skoja till det med ett fängelse för mobiler, Teknikproffset.se, 89 kr.

Tips till föräldrar

  • Vill ni att barnen ska minska sin skärmtid, börja med att lägga undan era egna mobiler. 
  • Använd en föräldrakontrollsapp som begränsar barnets skärmtid, gratis är ex Google Family Link.
  • Ersätt skärmtiden med andra aktiviteter. Sätt upp en lista med förslag på saker att göra själv och tillsammans.
  • Om barnen säger att kompisar får, försök prata ihop er med deras föräldrar och se om ni kan hitta gemensamma riktlinjer. 

Lagom skärmtid för små barn

Flera undersökningar med magnetkamera har gjorts på småbarn som använde mycket skärm, t ex av forskare på Cincinnati children’s i USA. De har visat att barnen hade sämre kontakt mellan hjärncellerna och sämre utvecklad språkförmåga än barn som istället interagerade med andra människor. 

WHO rekommenderar mindre än en timmes skärmtid/dag för barn under 5 år, och ingen eller minimal för barn under 2 år.

Läs också: Experterna: Så många timmar bör du sova varje natt


Vill du läsa fler artiklar som den här?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få våra erbjudanden – det är gratis!

Mest lästa artiklar