Sålt en bostad förra året? Så här ska du deklarera – du kan tjäna tusenlappar!

Sålde du en bostad i fjol? Då ska du deklarera den försäljningen i vår. Här är vanliga misstag att se upp med när du fyller i deklarationen!

Pengar nycklar till dörr

Om du sålde en bostad förra året ska du deklarera den försäljningen. Men hur går man tillväga och vilka avdrag får man egentligen göra när det kommer till en bostadsförsäljning? Vi frågade Ola Aronsson, expert inom skatterätt på Familjens jurist, om vad man ska tänka på när det är dags att deklarera. 

Hur deklarerar jag en såld bostad?

– När du har sålt en bostad ska du deklarera försäljningen. Det här gäller alla sorters bostäder, till exempel bostadsrätt, villa, radhus och fritidshus. Försäljningen av en villa redovisas på blankett K5 i deklarationen och försäljning av bostadsrätt på blankett K6. Har du gjort en vinst är skatten alltid 22 procent av vinsten. Har du sålt bostaden med förlust kan det vara bra att veta att 50 procent av förlusten är avdragsgill.

Om försäljningen avser en bostadsrätt i en så kallad oäkta bostadsrättsförening redovisas försäljningen istället på blankett K9 och skatten på vinsten är då 25 procent.

Läs också: Dags att deklarera – 6 saker att ha koll på

Vilka avdrag får jag göra när det kommer till en bostadsförsäljning?

När man sålt en bostad ska den deklareras och en kapitalvinst ska beskattas. Kapitalvinsten räknas fram genom att ange försäljningspriset minus inköpspriset/anskaffningsvärdet. Vid beräkningen får du från försäljningssumman dra av försäljningsutgifter, såsom mäklararvode, försäkring för dolda fel osv. I anskaffningsvärdet ingår själva köpeskillingen från när du köpte huset/bostadsrätten, men här får du också lägga till till exempel lagfartskostnader som du hade när du köpte huset. Kostnader för pantbrev under innehavstiden får också läggas till.

Du kan även dra av försäljningsutgifter. Hit räknas mäklarkostnader och till exempel homestyling och kostnader för annonsering. Du får också dra av så kallade grundförbättringar såsom ny-, till- och ombyggnationer. Dessa är alltid avdragsgilla och har därmed ingen tidsgräns för när de måste deklareras. När det gäller reparationer måste de vara värdehöjande och dessutom får dessa inte vara äldre än fem år. Det innebär att du bara får dra av reparationer som är gjorda 2017 och framåt vid en försäljning som sker under 2022. Dessutom måste de för varje år överstiga 5000 kr.

Har jag rätt till avdrag utan kvitto?

Kvitto krävs normalt sett men man kan yrka på avdrag ändå. Exempelvis kan man hänvisa till foton som visar hur det såg ut före respektive efter renoveringen. Man kan också hänvisa till olika dokumentationer, som pantbrev och bygglov, som påvisar att man gjort en renovering.

Finns det några vanliga fel många gör när de fyller i sina deklarationer? 

Många gör fel när de yrkar avdrag vid bostadsförsäljningar. Exempelvis tror många att en vanlig ommålning av huset alltid är avdragsgill. Men den ses normalt som en reparation/underhåll, vilket normalt sett inte är avdragsgillt. För att reparation/underhåll ska ses som avdragsgillt måste åtgärden för det första vara nedlagd den senaste femårsperioden plus att den ska ses som värdehöjande. En vanlig ommålning av huset ses inte som värdehöjande vilket gör att femårsperioden i det fallet inte spelar någon roll.

Många gör också fel när de yrkar avdrag för resor till och från jobbet med egen bil. Kravet för att kunna göra avdrag är att man har minst fem km till jobbet samt att man också gör en tidsvinst per dag på minst två timmar jämfört med att resa med kollektivtrafik.

Läs också: Tänk på det här när du hyr ut ditt hus


Vill du läsa fler artiklar som den här?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få våra erbjudanden – det är gratis!

Mest lästa artiklar