Se upp för telefonbedragarna – här är deras sluga metoder

De skrämmer upp äldre och framstår som räddare i nöden – för att sedan blåsa dem på sparpengar och pension. Reportern Diamant Salihu har träffat de kriminella ligorna som bedrar via telefon. Så här svindlar de till sig stora belopp.

bedragarna

Bedrägerier är en mycket lukrativ typ av brott som ökar i en skrämmande takt. Bara under 2022 lurades svenskar på 5,8 miljarder kronor. Hur kan folk vara så lättlurade, det skulle väl aldrig hända mig, är lätt att tänka. Men det kan drabba vem som helst. Har du inte redan sett Uppdrag gransknings program Bedragarna på SVT, rekommenderar vi starkt att du gör det, både för din egen och dina anhörigas skull. I programmet ges en unik blick från insidan i hur kriminella ligor via sms och telefonsamtal kommer åt folks besparingar – och särskilt riktar in sig på äldre.

Så går telefonbedrägerierna till

En vanlig metod för telefonbedrägerier, som kallas för vishing, är att bedragarna utger sig för att representera en myndighet, till exempel polisen, banken, eller andra betrodda företag. Sedan manipuleras man till att ge ifrån sig sina inloggningsuppgifter eller göra pengaöverföringar till dem.

Vishingbedrägerier i siffror

Under 2023 anmäldes 29 347 vishingbedrägerier till svenska polisen, vilket är en ökning med 36 procent från föregånde år, och brottsvinstsumman uppskattades till 708 miljoner kronor. (Vishing = voice phishing). Källa: Polisen


I programmet Bedragarna träffar reportern Diamant Salihu några av dessa hänsynslösa kriminella och deras brottsoffer. Vi får höra samtalen där bedragarna påstår sig arbeta på Ikea och hävdar att någon beställt varor i den utsatta personens namn. De ska hjälpa till att fixa problemet, om man bara överför pengar, eller ger ut sina bankuppgifter till dem. Som tv-tittare är det skrämmande och hjärtskärande att följa. 

Diamant Salihu, vad berörde dig mest när du gjorde den här granskningen?

– Jag har förstått hur stora konsekvenserna blir. Inte bara att folk blir av med sina pensioner, det blir också en stor tillitsskada och känsla av skam. En del vågar inte ens berätta för sina närstående eftersom de känner sig dumma. Det är det psykologiska, mer än pengarna. 

– Som anhörig bör man veta att det handlar om en utdragen och manipulativ strategi som ibland kan pågå en hel dag, och som går ut på att sätta skräck i folk så man får dem att tro att de kommer bli av med pengar om man inte gör som de säger.

Varför ville bedragarna visa upp sina arbetsmetoder?

– Det är en bra fråga. Men jag tror de känner en viss stolthet kring att polisen har svårt att komma åt dem och hur enkelt de klarar sig undan. De känner sig säkra på att inte åka fast.

Vad krävs för att få dem att sluta?

– För de kriminella är det här snabba pengar till väldigt låg risk. Det är endast 3 procent uppklarning för bedrägerier. Så om man försvårar för dem så kanske det minskar. Exakt hur det ska gå till kan jag inte svara på, men det borde gå att ställa krav på bankerna. Till exempel att de använder algoritmer som gör att misstänkta överföringar synliggörs och att det går trögare att föra över stora belopp.

Vilka reaktioner har ni fått på programmet?

– Jag har blivit överöst med mejl från människor i hela landet. Det råder en stor frustration, både bland drabbade och anhöriga. De känner sig chanslösa eftersom de inte kan få tillbaka pengarna.

Vilka varningssignaler bör man se upp med?

– Får man en dålig magkänsla stämmer den oftast. Tänk dig för, om du får ett konstigt sms, hur kan du kontrollera att det stämmer? Ta deras nummer och be att få ringa upp senare när du har pratat med din bank. Bedragarna kommer att försöka stressa dig och låsa fast dig i samtalet. Tänk också på att med den nya ai-tekniken finns det också möjlighet för bedragare att kopiera någon annans röst, så det kan låta som en släkting eller vän som ringer.

Finns det sätt att skydda sig?

– Titta på programmet och prata med dina anhöriga om det här. Och minska gärna gränsen för hur mycket pengar som går att överföra.

3 tips mot telefonbedrägerier

  • Lägg på luren vid minsta osäkerhet, oro, eller misstanke om ett potentiellt bedrägeri.
  • Lämna aldrig ut dina personliga uppgifter, lösenord eller koder till någon okänd.
  • Logga aldrig in med ditt BankID på uppmaning från någon okänd.

Källa: Säkerhetskollen

Läs mer om olika former av bedrägerier och hur du skyddar dig på Säkerhetskollen.se

Läs också: Så skyddar du dig från nätbedrägerier


Vill du läsa fler artiklar som den här?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få våra erbjudanden – det är gratis!

Mest lästa artiklar