Sämsta köpen – det klagade vi mest på under 2023

Vilka köp ångrar vi mest just nu? Spana in listan över de värsta konsumentproblemen under det gångna året. Gissa vad som toppar den!

Tråkigt nog går vi ibland på nitar och känner oss lurade efter att vi handlat någon vara eller tjänst. För att få kostnadsfri vägledning och stöd är det många som vänder sig till de kommunala konsumentvägledarna. Och den oberoende organisationen Sveriges Konsumenter samlar in statistik över vilka problem vi oftast söker hjälp med. 

– Det är jätteviktigt att kunna få en samlad bild av vilka problem som konsumenter brottas med. Har de drabbats av fulsälj? Är det någon särskild typ av ärende som växer snabbt? Och på vilket sätt vill de helst kunna få stöd, säger Christine Fransholm, konsumentvägledare på Sveriges Konsumenter i ett pressmeddelande.

Christine Fransholm, Sveriges Konsumenter.

Det klagar vi mest på

Statistiken från förra året visar att fordonsärenden toppar listan av klagomål hos den kommunala konsumentvägledningen. Var femte ärende handlar om bilar och oftast köp av begagnade bilar. Missnöjet med fordonsköp har därmed gått om hantverkartjänster som toppade listan året innan. 

Tidningen Råd & Rön, som varje år publicerar Svarta Listan med företag som inte följer Allmänna reklamationsnämndens, ARN:s, rekommendationer, uppmärksammade i höstas att tusentals annonser för begagnade bilar som låg ute på Blocket var från svartlistade företag. 

Efter det lovade Blocket att skärpa sina villkor och stänga av oseriösa säljare som inte följer ARN:s beslut. 

– Nu blir det spännande att se om det blir någon förändring till nästa år. Förhoppningsvis ser vi färre bilärenden då, tack vare Råd & Röns granskning, säger Christine Fransholm.

10 vanligaste konsumentklagomålen 2023

  1. Fordon, 20 % (köp av begagnad bil, reparation mm)
  2. Boende, 17 % (hantverkartjänster mm)
  3. Telekomtjänst 8,5 %
  4. Hem och hushåll, 8 %
  5. Energi och värme, 6 %
  6. Fritid och hobby, 5 %
  7. Hemelektronik, 5 %
  8. Kläder, skor och accessoarer, 5 %
  9. Resa, 4 %
  10. Hälsa och skönhet, 3 % (prenumerationstjänster på olika preparat mm)

Källa: Sveriges Konsumenter, som baserat listan på statistik från de kommunala konsumentvägledarna.

Hit kan du höra av dig

Behöver du hjälp i konsumentfrågor? Leta efter kommunal konsumentvägledning här eller kontakta Konsumentverket här.

Läs också: Ny granskning: 7 av 10 e-handelsföretag fuskar med prissättningen


Vill du läsa fler artiklar som den här?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få våra erbjudanden – det är gratis!

Mest lästa artiklar