Ny granskning: 7 av 10 e-handelsföretag fuskar med prissättningen

Trots skärpta regler visar Konsumentverkets nya granskning att rea-fusket är utbrett bland näthandelsföretagen.

När vi nyss lämnat reaperioden Black month bakom oss, presenterar nu Konsumentverket en granskning av näthandelns prissänkningar. Resultatet av granskningen, som pågått i två månader under hösten och omfattar ett hundratal företag, är nedslående: minst sju av tio företag följer inte den nya prisinformationslagen som kom förra året.

Enligt den nya lagstiftningen behöver bland annat företagen uppge vilket pris en vara haft de senaste 30 dagarna, bredvid det nedsatta priset.

– Handeln har haft över ett år på sig för att anpassa sin marknadsföring till den nya bestämmelsen, men trots det så är det så få företag som sköter detta. Det är bedrövligt, säger Johan Ohlsson, enhetschef, i ett pressmeddelande från Konsumentverket.

Anger felaktigt pris

Ett vanligt förekommande fusk är också att företag anger ett felaktigt tidigare lägsta pris som referenspris för att vilseleda konsumenten, eller att man höjer priset precis innan 30-dagars perioden för att komma runt lagstiftningen.

– Granskningen visar tydligt att handeln nu behöver vidta kraftfulla åtgärder för att komma till rätta med de allvarliga och omfattande brister som framkommit. Konsumenter ska kunna lita på priser och påståenden i reklamen, annars riskeras förtroendet för handeln, säger Johan Ohlsson vidare i pressmeddelandet.

Inleder tillsyn mot företag

Konsumentverket kommer nu inleda över 70 tillsynsärenden mot företag som inte följt de nya reglerna och utesluter inte rättsliga åtgärder.

– Nu påbörjar vi en kommunikation med företagen där vi dels uppmanar dem att direkt upphöra med den här bristfälliga marknadsföringen. Sen vill vi också att de redogör för vilka åtgärder de kommer att vidta nu för att det här inte ska fortsätta. Men vi tittar på alla rättsliga åtgärder vi har till förfogande just nu, vi utesluter ingenting när vi tittar på det här, säger Johan Ohlsson i Nyhetsmorgon i TV4.

Var en kritisk konsument

På grund av de stora bristerna bland företagen har Konsumentverket valt att förlänga granskningen december ut. De konsumenter som upptäcker att de blivit lurade av felaktiga prissättningar uppmuntras att anmäla det till Konsumentverket. Dessutom bör man fortsatt vara kritisk vid reor och försöka följa priserna över en längre tid, för att kunna avgöra att det är ett bra pris, samt kräva att 30-dagarspriset ska framgå, råder Konsumentverket.

Läs också: Krångligt med återköp vid kortbetalning


Vill du läsa fler artiklar som den här?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få våra erbjudanden – det är gratis!

Mest lästa artiklar