Undermålig värmepump – vad ska vi göra?

Några läsare har installerat en ny luftvärmepump men är inte nöjda med prestandan. Läs expertens råd!

Vi bytte ut en gammal luftvärmepump i vår villa förra våren. Företaget som vi beställde luftvärmepumpen av utförde både installation och levererade pumpen. Pumpen har två inomhusdelar, dvs blåser in varmluft på två ställen i huset, vilket behövs för husets storlek. I vintras insåg vi att pumpen inte klarar av att blåsa in tillräckligt med varmluft. Vi har reklamerat skriftligt per brev till företaget och bett dem kontrollera pumpen. Bolagets representant har bekräftat att han fått reklamationen, men fortsätter att ducka och svarar ej på telefon. Min fråga är: Vad är ett rimligt nästa steg?
Lasse som fryser

Svar: Om det är ett ursprungligt fel på pumpen har du rätt att reklamera felet till företaget som du köpte pumpen av. De ska då åtgärda felet utan kostnad. Med ursprungligt fel menas fel som fanns i den redan vid leverans till dig, t ex ett fabrikationsfel. 

Ett ursprungligt fel ska avhjälpas inom skälig tid. Om företaget inte svarar dig och du behöver få felet åtgärdat – meddela dem skriftligen att du kommer att behöva ta in en annan firma som åt–gärdar problemet. Du själv kommer då att behöva stå för den extra kostnaden till firma två, men kan ställa krav till den ursprungliga firman att de står för den kostnaden och betalar dig. 

Tänk på att du om du vänder dig till ett annat företag måste kunna visa att du har gett företaget en rimlig chans att rätta till felet. Därför är det så bra att du har skrivit till dem. Var tydlig med att du anser att det har tagit för lång tid för dem att hjälpa dig. Se till att spara en kopia. Om ni inte kommer överens kan du kostnadsfritt anmäla till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

Katarina Luukkonen, vägledare Konsumentverket

Läs också: Möblera rätt och spara energi – så gör du!


Vill du läsa fler artiklar som den här?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få våra erbjudanden – det är gratis!

Mest lästa artiklar